Påskhelgen 2024

I år firar jag påskhelgen tillsammans med konfirmander på läger igen. Det är en av höjdpunkterna under året att få fira helgen tillsammans med ungdomar på en lägergård. Påsken blir på något sätt så konkret då, man andas den varje stund.

Vi inleder med mässa på skärtorsdagen. Jag berättar för ungdomarna att på denna kväll samlades Jesus med sina lärjungar och åt den sista måltiden med dem.

På långfredagen är programmet på lägret mera stillsamt. Kapellet klär vi i svart. Själv njuter jag av att emellanåt få gå dit och grubbla på dagens händelser.

På lördagskväll firar vi mässa tillsammans med konfirmanders familjer. Tankarna vänds redan till påskens glädje. Och på påskdagen firar vi! Vi tar sovmorgon, vilket inleder festen med mässa, god mat, påskpyssel och naturligtvis äggjakt.

På annandagen är jag tacksam över att ha fått dela allt detta med dem som varit på läger.

Jag hoppas att du också hittar mening, eftertanke, glädje och gemenskap under påskhelgen. 

Välsignad helg!
 

Kira Ertman, kyrkoherde

Biskopen i Borgå stift Bo-Göran Åstrands påskhälsning

Foto: Shutterstock

Fastetiden

Fastan börjar på askonsdagen, onsdagen efter fastlagssöndagen, då många har satt i sig en fastlagsbulle eller två, med mandelmassa eller sylt och åkt pulka på fastlagstisdagen. Det här är traditioner som förbereder den stilla och avskalade fastetiden. 

Askonsdagen har fått sitt namn från Bibelns beskrivningar av hur människor klädde sig i säck och strödde aska över huvudet som symboler för ånger och bot. På askonsdagen firas ofta en mässa där prästen tecknar kors med aska på gudstjänstdeltagarnas pannor.

Vi möter hela spektret av känslor som finns i en människas liv och på påsken firar vi livet, det liv vi lever nu med Gud vid vår sida och det nya liv Gud skapar för oss. Påskens glädjebudskap är kärnan och grunden i den kristna tron; att Jesus är uppstånden och dödens bojor brutna. Livet vann över döden. 

(Sidan uppdateras fram till påsk)

Fastans sista vecka, stilla veckan och påsken

Palmsöndagen är den sista söndagen före påsk. Den inleder stilla veckan då kyrkan börjar följa de sista skedena i Jesu liv.

På palmsöndagen rider Jesus in i Jerusalem. Människor viftar med palmkvistar, hälsar honom där han kommer ridande på ett åsneföl. 

Palmkvistar eller videkvistar

Det har varit tradition att man hämtar palmkvistar till kyrkan. Man har också burit dem i palmsöndagens processioner.

I de nordligare länderna har man använt videkvistar i stället för palmkvistar. Palmkvistar och videkvistar är i det här sammanhanget en symbol för hopp, seger och Kristi kunglighet.

För Kristi efterföljare är kvistarna ett erkännande av det eviga livet.

Här kan du vandra genom påsken och läsa vad som hände i Jesu liv på måndag, tisdag och onsdag.Öppna länk i ny flik

skärtorsdagens kväll och natt drog sig Jesus tillbaka till Getsemane trädgård för att be sin Fader om kraft. Judas förrådde Jesus och avslöjade för hans fiender, det judiska tempelprästerskapet, saddukeerna och de romerska soldaterna, var Jesus fanns. De lät fängsla honom.

Göra ren - skärtorsdagen är torsdagen före påsken i stilla veckan, dagen före långfredagen. Ordet skära betyder att göra ren. Namnet hänvisar till den bikt som sker på skärtorsdagen. Enligt folktraditionen var det något ont som skulle jagas bort från gården.

Nattvard - på skärtorsdagen instiftade Jesus nattvarden:

Se­dan tog han ett bröd, tac­ka­de Gud, bröt det och gav åt dem och sa­de: ”Det­ta är min kropp som blir off­rad för er. Gör det­ta till min­ne av mig.” Ef­ter målti­den tog han på sam­ma sätt bäga­ren och sa­de: ”Den­na bäga­re är det nya förbun­det ge­nom mitt blod, som blir ut­gju­tet för er.

På skärtorsdagen hör det till finländsk tradition att gå till nattvarden. Helgdagens texter berättar om då Jesus åt den sista måltiden tillsammans med sina lärjungar och instiftande nattvardens sakrament. På skärtorsdagen tvättade Jesus också lärjungarnas fötter. I många kyrkosamfund hör seden att konkret tvätta varandras fötter fortfarande till gudstjänstlivet.

På kvällen blir altaret svart - på skärtorsdagens kväll inleds den tre dagar långa helgtiden (den så kallade triduum), korsets och uppståndelsens påsk, som sträcker sig till påskdagens kväll. Då mässan avslutats på skärtorsdagens kväll kan man ta bort de liturgiska föremålen från altaret och klä det i svart.

Fader, i dina händer lämnar jag min ande. (Luk. 23:46)

Långfredagen är en av kyrkoårets mest betydelsefulla helgdagar. Den firas till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata. Då mörkret föll ropade Jesus ut sin och hela mänsklighetens ångest och nöd.

 

Långfredagens budskap förkunnar: Kristus har dött för vår skull och hans försoningsverk är fullbordat. 

Predikogudstjänst - på långfredagen firas predikogudstjänst istället för högmässa. Den präglas av att man uppehåller sig vid korset och uppmanar: Se på korset där världens Frälsare är korsfäst.

Kyrkklockorna, och vanligtvis också kyrkorgeln, tystnar. Den liturgiska färgen är svart och altaret är avklätt. Ljus används inte, med undantag för det Kristusljus som hör till gudstjänstens symbolik.

Som blommor på altaret används ofta fem röda rosor för att symbolisera Jesu fem sår. På altaret har man också ofta en törnekrona.

På långfredagen kan man fira minnet av Kristi dödsstund kl. 15 och långfredagens kvällsgudstjänst som till innehållet ägnas åt Jesu begravning.

Påskeldar mot påskhäxor - på påsklördagen, stilla lördagen, är Jesus i graven och dödsriket. Den liturgiska färgen är svart. Enligt folktraditionen kunde onda andar och påskhäxor härja fritt under Jesu frånvaro. För att skydda sig tände man påskeldar.

Här kan du vandra genom påsken och läsa vad som hände på påsklördagenÖppna länk i ny flik

Kristus, vår Gud, har uppstått och skänkt världen stor nåd!

påskdagen firas Jesu uppståndelsefest. I påsknattens eller påskmorgonens mässa står uppståndelsen, men också dopet, i centrum. Gud har uppväckt Jesus från de döda och brutit dödens insegel – alla kristna uppstår från de döda.

Vita blommor symboliserar glädje - i högmässa pryds altaret av vita blommor som symboliserar glädje, renhet och oskuld. Den vita färgen påminner oss om att Kristus, som själv var utan synd, har lidit för alla dem som behöver förlåtelse.

I urkyrkan döptes församlingsmedlemmarna ofta i påskgudstjänsten.

Jesus visar sig för kvinnorna - på annandag påsk minns man hur den uppståndne Jesus visade sig för de kvinnor som följt honom och för lärjungarna på väg till Emmaus. Då förstod de att han uppstått från de döda och sedan alltid skulle vara med dem.

 

Påsktid i 50 dagar

Påsknatten inleder den egentliga påskveckan, som varar till följande lördag, då påskens glädjebudskap går vidare. Varje dag, från tisdag till lördag, har sina egna bibeltexter med vittnesbörd om uppståndelsen. Påsktiden varar i 50 dagar och avslutas på pingstdagen.

Ett grässtrå som sticker upp genom snö, blå himmel och solen skiner på marken.

Konserter som ger stämning

Salve Regina - konsert på palmsöndagen

sö 24.3 kl. 19 i Esbo domkyrka, Kyrkparken 5.

Giovanni Battista Pergolesis Salve Regina är barockmusik i stilla veckan. Tiia Maria Saari; sopran, Teppo Lampela; kontratenor, instrumental ensemble, Olli Saari; orgel. 

Fritt inträde. Möjlighet att stöda insamlingen Gemensamt Ansvar med frivillig donation. 

Heinrich Schütz: Jesu sju ord på korset - Jesu Sieben wort am Kreuz

fr 29.3 kl. 21.00 i Esbo domkyrka, Kyrkparken 5

Jesu sju ord på korset-konsert med Suomalainen Kamarikuoro. Korverket Jesu Sieben wort am Kreuz av Heinrich Schütz är en kraftfull musikuppsättning på de ord eller snarare meningar, som uttalades av Jesus under hans korsfästelse.  

Fritt inträde. Möjlighet att stöda insamlingen Gemensamt Ansvar med frivillig donation.