Kammarkören Novena

Kammarkören Novena grundades av Nina Kronlund år 2004 och är verksam inom Esbo svenska församling. Kören vill utforska såväl känd som mindre välkänd kammarkörsrepertoar, från medeltida till moderna tongångar. Novena har tillsammans med orkester och solister framfört bl.a. Bachs Juloratorium, Buxtehudes Membra Jesu nostri, Rosenbergs Juloratorium och Respighis Lauda per la Natività del Signore. Våren 2011 gav Novena ut CD-skivan Maria. Novena har uruppfört flera verk av finländska kompositörer, bl.a. Peter Hillis Fyra sånger till text av Edith Södergran, T-J Kyllönens Missa Festiva och Jan Takolanders Jazzmässa. Novena har de senaste åren gjort många renässansverk med tidstypiska instrument av bl.a. Scheidt.

Åren 2014 och 2015 framförde Novena uppskattade konsertversioner av Jesus Christ Superstar. Kören har även gjort uppskattade viskonserter i olika former och medverkat i radio- och tv-sändningar samt konserterat i Dublin, i Venedig och på olika orter i hemlandet. Novena samarbetar regelbundet med andra körer och dirigenter. Många av körens medlemmar medverkar som solister på konserterna.

Nina Kronlund, dirigent

Nina Kronlund är sedan januari 2003 kantor i Esbo svenska församling. Dessförinnan har hon arbetat som kantor i Borgå och Helsingfors. Kronlund har verkat som dirigent för Västnyländska kammarkören i Ekenäs och damkören Eviva i Helsingfors. Åren 2012-13 medverkade Kronlund i musikalen Kristina från Duvemåla på Svenska teatern. Kronlund har förtroendeuppdraget som förbundsdirigent inom Finlands svenska kyrkosångsförbund.

Novena finns även på facebook. Gå gärna in och gilla.

Mer information om kören finns på www.novena.fi