Chock efter branden som förstörde Bergans kapell - skärtorsdagens nattvard utdelas trots allt

Många finlandssvenska familjer och släkter i Esbo deltog i byggandet av kapellet på 1920-talet.

Långsidan av Bergans kapell som visar det inrasade taket och förstörda fasaden.

Takkonstruktionen gav vika i branden och innertaket har rasat in. Foto: Aarne Laasonen.

Skärtorsdagen skulle ha firats med mässa och nattvard i Bergans kapell i stadsdelen Alberga, Esbo. Nu inleds påskhögtiden med tragiska förtecken. Bergans kapell är så gott som totalförstört efter den brand som bröt ut någon gång på efternatten.

Skärtorsdagens nattvard kommer ändå att utdelas intill ruinerna av det som en gång var en kär samlingsplats för många esbobor.

- Bergans kapell har varit konfirmations-, dop- och vigselkapell för tusentals människor. Att kapellet har totalförstörts är en stor sorg. Så många minnen och känslor är förknippade med den här byggnaden, säger Kalervo Salo kyrkoherde i den finska församlingen Leppävaaran seurakunta.

Också för många finlandssvenska esbobor har Bergans kapell haft en särskild betydelse i nästan etthundra års tid. Det har varit ett populärt förrättningskapell för familjerna i Esbo svenska församling.

Konfirmation, dop, vigsel - Bergans var ett populärt förrättningskapell. Foto: Eija Harju.

- Kapellet byggdes en gång i tiden med talkokrafter. Det var Alberga kyrkoförening och den finska understödsföreningen, Alberga-Leppävaaran kirkonkannatusyhdistys som samarbetade för att få till stånd en ny kyrkobyggnad och många familjer var väldigt aktiva och involverade, säger Kira Ertman, kyrkoherde i Esbo svenska församling.

- Det känns tragiskt att inleda påskhelgen i en sådan här situation. Men påskdagens hopp lyser också över en sådan här händelse, påskens glädje överröstar sorgen, säger Ertman.

Kyrkoherdarna Ertman och Salo håller mässan tillsammans i kväll kl. 19 intill de förkolnade ruinerna av kapellet. Mässan hålls på  flera språk; finska, delvis svenska, arabiska och eventuellt också på ryska.

Den som vill delta i skärtorsdagens mässa med nattvard i Bergans gör skäl i att komma till fots. Räddningsmyndigheten behöver fortfarande ha fri passage för sina fordon och eftersläckningsarbete. Det finns inte parkeringsmöjligheter i närheten av brandområdet och det är inte tillåtet att ta sig innanför det avspärrade området.

Kapellets historia

Bergans kapell byggdes 1929 och invigdes vid första advent samma år. Förutom att bygget bekostades med lån fick man också in medel från olika syföreningars basarer. Byggtomten fick man som en donation, till priset av en dåtida mark, av fastighetsaktiebolaget M. G. Stenius. Timmerstockar och annat trävirke härstammade från ett rivet hotell som hade stått i hörnet av Regeringsgatan och Glogatan i Helsingfors.

Arkitekt för Bergans kapell var Berndt Blom som var mycket aktiv i understödsföreningen. Som altartavla fanns ett krucifix med den korsfäste Jesus. Krucifixet var skapat och donerat av konstnären Ville Vallgren.

Interiör med krucifixet av konstnären Ville Vallgren. Krucifixet förstördes i branden. Foto: Esko Jämsä.

Kapellet har haft en färggrann historia bland albergaborna, en barnträdgård var inhyst i byggnaden på 1940-1950-talet. De två föreningarna som en gång grundade kapellet överlät det 1954 till Esbo församlingar. Under åren 1964-1979 fungerade kapellet som enda kyrka, för den finska församlingen, Leppävaaran seurakunta.

2022-04-14 13:54:00.0