Ukrainare på församlingarnas välgörenhetskväll: "En andra våg av flyktingar är att vänta"

Finländarna har en exceptionell hjälpiver. Nu behövs ytterligare tålamod inför vinterns påfrestningar.

En stor sal med publik sittandes vid bord och lyssnande på kyrkoherde Daniel Björk.

Kyrkoherde Daniel Björk i Petrus församling talade om att handling alltid först börjar med en tanke. Foto: Nina Österholm

Starka minnen och överlevnadsstrategi på Ukraina-välgörenhetskvällen.

– Jag blev uppringd av min mamma som berättade att det hördes explosioner utanför Kiev. Vi körde hela dagen och hela natten för att komma till västgränsen, för att hitta trygghet. Allt var en enda röra och ingen visste i vilken skala attackerna skulle fortsätta. Min man är fortfarande kvar i Ukraina, men mina föräldrar är här med mig i Finland.

Irina Fedorenko delade tillsammans med sin kollega Anna Minakova med sig av minnen, tankar och förhoppningar kring situationen i hemlandet Ukraina under välgörenhetskvällen ”Vi glömmer inte Ukraina”.

Mikael Sjövall intervjuar Anna Minakova (mitten) och Irina Fedorenko som bägge hittat tillflykt och arbete i Finland. Foto: Nina Österholm.

Vad kan vi göra för er här i Finland?

– Ha tålamod. Vintern kommer att driva upp en andra våg av flyktingar eftersom infrastrukturen för uppvärmning är delvis förstörd. Människor kommer att tvingas lämna sina hem på grund av kylan, även om de inte vill det, säger Irina Fedorenko.

Både hon och Anna Minakova arbetar konkret med återuppbyggnaden av sitt hemland genom Nefco, den nordiska gröna banken. Ett nylanserat Ukraina-projekt av Nefco strävar efter att understöda en snabb återuppbyggnad av bland annat skadad infrastruktur.

Hur orkar ni och hur håller ni hoppet vid liv?

– Gårdagen är historia, morgondagen ett mysterium. Men den här dagen är en gåva. Det försöker jag tänka på varje dag, säger Anna Minakova.

Hon har sin son och sonhustru i Ukraina och är tacksam för vännernas stöd, både i Ukraina och Finland.

– Det finns helt otroliga människor, i bägge länderna!

Sofia Joons Gylling spelade bland annat en egen komponerad vals; Odessa-valsen. Foto: Nina Österholm

– Integration är att förändras och låta sig själv förändras, sa den estlandssvenska musikern Sofia Joons som sjöng och spelade folkmusik med rötter i Gammalsvenskby i Ukraina.

Tack vare sin forskning har hon fått besöka orten och ta del av det svenskspråkiga arvet som fortfarande lever i Ukraina. Under kvällen spelade och sjöng hon sånger som färdats med det svenska språket genom århundraden.

Hurdant är hjälpbehovet inför vintern?

– Både värme som gör ett hus beboeligt, men också medmänsklig värme, som gemenskap och psykosocialt stöd behövs nu, säger kommunikationschef Erik Nyström som besökte Ukraina i augusti genom sitt arbete på Kyrkans Utlandshjälp.

Ett av de områden hjälporganisationen fokuserar på är därför skolan, att elever och lärare ska få vara tillsammans igen efter pandemin, och genom utbildning och rutiner känna trygghet.

– Lärarna spelar en avgörande roll om de kan hantera situationen och föra in lite normalitet i onormala tider, säger Nyström.

Enligt Nyström har finländarnas vilja att hjälpa Ukraina varit helt exceptionell.

– Därför är jag också optimistisk gällande återuppbyggnadsarbetet. Det kommer att ta tid och kräva fortsatt tålamod, samtidigt som vi gör det tillsammans.

Agneta Gestrin intervjuar Erik Nyström om Kyrkans Utlandshjälps arbete i Ukraina. Foto: Nina Österholm

Kan du garantera att hjälpen kommer i rätta händer via Kyrkans Utlandshjälp?

– Vi hade ett bra nätverk av pålitliga organisationer i Ukraina redan innan kriget och i dag har vi både egna kontor och egna anställda på plats, vilket gör att vi ser hela hjälpkedjan. Samtidigt är världen förstås alltid som den är och man måste hela tiden kritiskt utvärdera verksamheten, säger Nyström.

Här kan du stöda Ukraina via Kyrkans Utlandshjälp: Kriget i Ukraina - Kyrkans Utlandshjälp (kirkonulkomaanapu.fi)Öppna länk i ny flik

Här hittas info om hjälparbete i Esbo, för ukrainska krigsflyktingar.

Tack till alla som deltog i välgörenhetskvällen ”Vi glömmer inte Ukraina” den 14.9 i Petruskyrkan!

Kvällen förverkligades i samarbete med Esbo svenska församling, församlingarna Petrus, Johannes och Matteus i Helsingfors.

Text: Nina Österholm.

2022-09-15 08:51:00.0