Esbo församlingar ger 20 000 euro till hjälp för översvämningsoffren i Pakistan och Nepal

Kraftiga regn har lett till att en tredjedel av Pakistans yta är översvämmad.

Människor sitter med lite bohag framför raserade hus i lerhögar.

Förstörda hus i provinsen Baluchistan, Pakistan. Foto: FMS / Pakistan Partners Initiative

Det gemensamma kyrkorådet för Esbo församlingar har beviljat 20 000 euro i katastrofhjälp för att hjälpa dem som drabbats av översvämningarna i Pakistan och Nepal. Hjälpen når fram via Finska Missionssällskapet (FMS) och dess samarbetspartner.

De historiskt sett kraftiga regnen har drabbat Pakistan och Nepal och orsakat exceptionella översvämningar. I Pakistan har nederbördsmängden områdesvis varit över 700 procent högre än genomsnittet. Upp till en tredjedel av Pakistans yta är översvämmad.

Över tusen människor har dött och hundratusentals bor i tillfälligt boende. Översvämningarna har utplånat enorma mängder boskap samt förstört ris-, bomulls-, dadel- och grönsaksskördar.

En mobil läkemedelsklinik. Foto: FMS / Pakistan Partners Initiative

I Pakistan styrs hjälpen via Peshawars stift i kyrkan i Pakistan och organisationen Pakistan Partners Initiative. Enligt stiftet har hundratals människor dött i landskapet och tiotusentals hus har förstörts helt och hållet.

FMS hjälper hundra familjer som drabbats av översvämningarna, dvs. sammanlagt cirka 600 personer. De erbjuds mat, vatten, matlagningsredskap, hygienartiklar samt täcken och dynor. FMS deltar också i ett mer omfattande understödsprojekt som hjälper cirka 5 000 familjer som har drabbats av översvämningen på olika håll i Pakistan. Familjerna får kontantstöd för att skaffa basutrustning för hemmet, mat och läkemedel enligt eget behov.

I Nepal har översvämningarna förstört skörden och förorenat brunnar

I Nepal har de årliga monsunregnen orsakat svåra översvämningar och försvårat livet för tiotusentals människor. Över 20 000 människor har tvingats lämna sina hem. Många familjer som redan tidigare har befunnit sig i en sårbar ställning har varit tvungna att söka tillfälligt skydd utan möjligheter till att kunna försörja sig.

Översvämningar har förstört odlingsmark, skördar och utsäde samt förorenat byarnas vattenkällor. Allt detta förvärrar den redan utmanande livsmedelstryggheten och försörjningssituationen i landet.

FMS samarbetspartner är den lokala samarbetsorganisationen Sahas. Biståndet riktas till att stödja utsatta familjer i byarna i distriktet Udayapur. Medlen används för att anskaffa jordbruksverktyg och frön, för att trygga tillgången till rent vatten, hygienartiklar och utbildning i köksträdgårdsodling.

Översvämningarna försvårar försörjningssituationen i byarna i Nepal. Foto: FMS / Sahas

Inför vintern ger man dessutom kläder och basförnödenheter till personer med funktionsnedsättning, småbarn samt gravida och ammande mödrar. I Nepal siktar hjälpen också på återhämtning på längre sikt och för familjerna ordnas psykosocialt stöd.

Tidigare i år har församlingarna i Esbo beviljat 15 000 euro i katastrofhjälp för att hjälpa afghanska flyktingar i Pakistan via Finska Missionssällskapet, och 30 000 euro för att hjälpa offren för konflikten i Ukraina via Kyrkans Utlandshjälp.

2022-09-29 08:51:00.0