Konfirmandverksamheten lyckas dra till sig unga - omkring 250 har anmält sig i Esbo svenska församling

ES_solvalla2022-36.jpg

Konfirmander på Solvalla-lägret sommaren 2022. Foto: Lauri Ilola

Konfirmandverksamheten 2023 når upp till förväntningarna på antalet deltagare.

Hittills har 245 unga anmält sig till konfirmandverksamheten i Esbo svenska församling och av erfarenhet vet ledande ungdomsarbetsledare Johanna Terho att siffran antagligen höjs, för det brukar komma eftersläntrare.

— Vi når alltså upp till prognosen enligt hur många medlemmar vi har som är födda 2008, säger Terho.

Av de anmälda är en femtedel ungdomar som hör till någon annan församling i Esbo eller inte hör till kyrkan. De som deltar från annan ort är färre än tio, men de går i skola i Esbo eller har andra band till Esbo.

I höstens anmälningsrunda blev det s.k. citydaglägret ett populärt alternativ.

— Citygruppen är dubbelt större än tidigare år vilket förvånade oss. Många vill inte vara borta över natten eller har annat under sommaren och påskhelgen, säger Terho.

I övrigt är lägren jämnstora, men deltagarna har inte alltid fått plats på sitt första lägeralternativ.

—Lägren på försommaren är populärast och alla kan inte få plats på dem, så vissa har kommit på sitt tredje eller fjärde alternativ.

Rerkryteringen av säsongsteologer till konfirmandverksamheten har nyss avslutats. Rekryteringen av assistenter och hjälpledare sker under våren.

—Vi kommer att behöva många hjälpledare och assistenter i början av sommaren, eftersom vi har fyra läger innan midsommar och till så många läger efter varandra kan vi inte anställa samma personer, säger Terho.

Till omsorgsskriftskolan har fyra intresserade hört av sig, uppger omsorgspräst Claus Terlinden.  Det är först i samband med anmälning som det klarnar till vilken församling de hör. Det går bra att ännu anmäla sig till omsorgsskriftskolan som finns till för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. Den anpassas till de förutsättningar och möjligheter som konfirmanden har.

Omsorgsskriftskola ordnas inte varje år i en region, men 2023 kan deltagare från Helsingfors, Esbo och Vanda delta 26.6–1.7.2023. Plats för omsorgsskriftskolan är Solvalla, i Esbo.

Omsorgsskriftskolan ordnas av Kyrkans central för det svenska arbetet (KCSA) i samarbete med de lokala församlingarna.

Till konfirmandverksamheten i Esbo svenska församling finns ännu ströplatser kvar till läger i juli och mer utrymme finns det på påsklägret på Hvittorp, i Esbo. En elektronisk anmälningslänk öppnas 23.11.2022 på församlingens nätsida esboforsamlingar.fi/konfa. Länken är aktiv endast datumet 23.11.

Kontaktinformation och tilläggsuppgifter:

Johanna Terho, ledande ungdomsarbetsledare