Till nyhetslistan

Känslokompetens och kamratfärdigheter stärks bland Esboelever – miljonprojekt mellan staden och Esbo kyrkliga samfällighet utvidgas

Esboelever i åk 4 och 5 stöds nästa år i social förstärkning och att verka i grupp. Från och med januari 2025 utvidgas projektet Låt klassen lysa till 25 skolor.

Barn samarbetar engagerat tillsammans och står lutade över ett bord.

Foto: Getty Images free

Esbo stads och den kyrkliga samfällighetens samarbetsprojekt Låt klassen lysa strävar till att öka elevernas välbefinnande och förebygga marginalisering. Esbo kyrkliga samfällighet finansierar det treåriga projektet med 1 070 000 euro. 

— Forskning visar att barn och unga upplever ett minskat välbefinnande. I välbefinnandet syns också ojämlikhet: barn som mår dåligt, mår sämre än tidigare och barn som mår bra, mår bra både i skolan, i fritidsaktiviteterna såväl som hemma, konstaterar Raili Keränen-Pantsu, projektchef och pedagogie doktor, vid Esbo kyrkliga samfällighet. 

Skolorna önskade hjälp med att stöda gemenskap och att verka i grupp 

Lärarna önskade av församlingarna hjälp med att stärka barns sociala färdigheter och att verka i grupp. Det framgår av den enkät som Esbo församlingar gjorde om skolsamarbete 2023.

25 lågstadie- och enhetsskolor sökte till att få delta i projektet, som stadens sektor för fostran och lärande har planerat tillsammans med den kyrkliga samfälligheten. 

Elever på fjärde klass i finska Kalajärven koulu och Meritorin koulu har sedan september deltagit i pilotskedet. I januari 2025 utvidgas verksamheten till övriga utvalda skolor. Bland dem finns två svenskspråkiga: Karamalmens skola och Kungsgårdsskolan. 

— Barnen och klasslärarna har tagit emot projektet positivt. När en enskild projektarbetare håller timmar i växelverkan och sociala färdigheter ger det en möjlighet för klassläraren att iaktta sin grupp på ett annat sätt. Det är en fin gest av församlingarna att erbjuda stöd till skolorna, säger Matti Jokela, rektor i Meritorin koulu. 

I Esboskolor arbetar tre projektarbetare med lärarbakgrund i verksamheten kring Låt klassen lysa. Teamet får tillökning ännu i januari.

Projektarbetarna Heidi Hietikko, Annikka Kilpeläinen och Pia Saarelainen håller för fjärde- och femteklassare, fem till sex lärotimmar som stöder välbefinnande. Under lärotimmarna övas emotionella färdigheter, kamratfärdigheter, självkännedom, samt färdigheter i vardagen och i inlärning. Dessutom får klasserna tillbringa en dag på en lägergård. Jokela är nöjd med hur verksamheten har glidit in skolans vardag. 

— Färdigheter i växelverkan och känslokompetens är en del av grundskoleundervisningen, men förverkligandet varierar skolor emellan. Låt klassen lysa möjliggör att undervisning i välbefinnande kan genomdrivas systematiskt och materialet kan utnyttjas också i fortsättningen, säger Jokela. 

Målet är att öka skolbarnens välbefinnande före flytten till högklasserna 

Också tidigare har det i skolorna i Esbo gjorts nätverkssamarbete; för barnens välbefinnande, verkan i grupp och klassandan. Tillsammans med staden och församlingarna har man arrangerat så kallade skolkvarter och gruppverkan för sjundeklassare. Genom projekt finansierade av undervisnings- och kulturministeriet har man kunnat anställa ledare, men med undantag för några få har de placerats i högklasserna.

Jokela och Keränen-Pantsu ser det som viktigt att resurserna nu riktas till lågklasserna. 

— Målsättningen är att på förhand stärka barns gemenskap och hur fästa de är vid skolan, så att upplevelser av utanförskap och ojämlikhet inte stärks. På det här sättet har barnen redan färdigheter i växelverkan och välbefinnande innan de flyttar över till högklasserna, då unga ofta återigen gör en positionering i förhållade till familj, kamrater och skola, konstaterar Keränen-Pantsu. 

Barnen har glatt tagit emot lägergårdsdagar och de extra vuxna 

Heidi Hietikko, projektarbetare har glatt sig över hur spontant barnen har välkomnat de nya vuxna i skolorna; Meritorin koulu och Kalajärven koulu. 

— Som lärare med lång erfarenhet vet jag att barn har väldigt mycket på hjärtat. De längtar efter att en vuxen ser och hör dem. Det är värdefullt att det i skolorna finns flera av oss vuxna, som kan möta barnen tillsammans med skolans personal. 

Respons samlas in från pilotskolornas elever och lärare, för att utveckla verksamheten. För att kunna bedöma projektets ändamålsenlighet planeras ett forskningssamarbete med Helsingfors och Tammerfors universitet. 

Låt klassen lysa-projektet i ett nötskal: 

  • Låt klassen lysa är ett projekt för social förstärkning hos barn. Målsättningen är att stöda sociala färdigheter, främja gemenskap och välbefinnande hos fjärde- och femteklassare i Esbo. 

  • Samarbetsprojektet mellan sektorn för fostran och lärande i Esbo stad och den kyrkliga samfälligheten förverkligas 2024–2027 som en del av skoldagen i samarbete med klasslärare och projektarbetare. Också projektarbetarna är erfarna klasslärare. 

  • Undervisningen är religiöst, livsåskådnings och politiskt obunden och den passar alla elever. Det är fråga om undervisning i enlighet med grundskolans läroplan. 

11.12.2024 08.33