Tända ljus på graven kan förorsaka gräsbrand

På Klockarmalmens gravgård har det inträffat två tillbud med tända gravljus.

En lykta med svärtat glas efter att ljuset inuti exploderat.

En av de eldhärjade lyktorna på Klockarmalmens gravgård. Foto: Sanna Kuula

Inom loppet av två veckor har gravgårdarnas grönarbetare fått ingripa raskt, när elden från tända gravljus och lyktor på gravarna har spridit sig till omgivningen.

- När det råder varning för skogsbrand önskar vi att anhöriga inte tar med sig gravljus till gravgårdarna i Esbo. De tända ljusen utgör en risk för gräsbrand, säger Sanna Kuula, arbetsledare för gravskötsel.

Åtminstone vid portarna till Klockarmalmens gravgård finns skyltning som varnar för riskerna med tända ljus i sommarvärmen. Ängsområdet vid Klockarmalmen är särskilt brandkänsligt.

- Fastän vi vattnar gräsmattorna är de ändå kruttorra i den här sommarhettan och risken för gräsbrand är överhängande, konstaterar Sanna Kuula.

Den här veckan höll elden på att sprida sig från en gravplats, dit anhöriga hämtat flera gravljus och tänt dem på den avlidnas minnesdag.

Säsongarbetarnas snabba ingripande räddade den hotfulla situationen.

När solen skiner kan lyktor bli överhettade och de kan explodera eller bli som brinnande facklor. Det här hände förra veckan på Klockarmalmens gravgård.

- Ett plastljus exploderade innanför en glaslykta med metallstomme. Lågorna var över en halv meter höga, säger Sanna Kuula.

Esbo kyrkliga samfällighet har fem gravgårdar:

• Kyrkans begravningsplats intill Esbo domkyrka
  • Kapellets begravningsplats
  • Klockarmalmens begravningsplats
  • Gräsa urnlund
  • Hagalunds urnlund

Läs mer om gravgårdarna inom Esbo kyrkliga samfällighet

2022-07-07 16:35:07.0