Symbolisk musik i skenet av levande ljus - Esbo domkyrka blir konsertplats under Earth Hour

Kyrkornas utomhusbelysning släcks lördagen 25 mars kl. 20.30-21.30. Strax innan el-belysningen slocknar tänds levande ljus och musikerna tar plats i Esbo domkyrka.

earthhour2023NYH.jpg

Foto: Kyrkan i Esbo

Kyrkan i Esbo uppmärksammar det största internationella klimatevenemanget Earth Hour med att släcka kyrkornas utomhusbelysning för en timme. Strax före nedsläckning börjar en stämningsfull Earth Hour-konsert i Esbo domkyrka.

Kantor Mauriz Brunell i Esbo svenska församling är entusiastisk över den kommande konserten som genomförs i skenet av levande ljus lördagen 25.3. Brunell tycker att det är imponerande att Earth Hour uppmärksammas på samma tid lokalt runtom i världen.

— Själv får jag nu för första gången uppträda i en Earth Hour-konsert inför levande publik. Ifjol arrangerade vi en klimatmässa istället för konsert. År 2021 blev det en strömmad konsert på nätet, på grund av coronapandemins restriktioner. Året innan inhiberades konserten, räknar Brunell upp.

Konserten inleds med Mauriz Brunells tolkning av Franz Liszts (1811–1886) dramatiska verk Fantasia und Fuge über den Choral "Ad nos ad salutarem undam" på orgel.

Konserten bjuder också på Timo Alakotilas Tres potentiae–serie för ackordeon och orgel som tolkas av Mauriz Brunell och Martina Brunell på ackordeon.

Efter orgelmusiken framför kantor Nina Kronlund några sånger ackompanjerad av ackordeon och elgitarr, till exempel ur Evert Taubes och Hildegard von Bingens produktion. Konserten avslutas med Michael Jacksons sång Earth Song, som Jackson gav ut 1995.

Earth Hour-konserten som börjar kl. 20.20 är en samproduktion mellan Esbo svenska församling och Espoon tuomiokirkkoseurakunta. Det är fritt inträde, men välkommet att understöda insamlingen Gemensamt Ansvar med en frivillig donation.

Under Earth Hour släcks utomhusbelysningen i Esbovikens kyrka, Esbo domkyrka, kyrkorna i Alberga, Hagalund och Olars.

Bakgrund: Vad är Earth Hour?

Att släcka belysningen och dra ner på apparater som konsumerar el är en symbolisk gest med vilken man uttrycker oro över klimatförändringen och att biodiversiteten utarmas.

Earth Hour är inte ett evenemang för att spara el- eller energi, utan det är Världsnaturfonden WWFs internationellt mest utbredda miljöevenemang som infaller sista lördagen i mars eller en vecka tidigare, om påsken råkar sammanfalla med den sista lördagen i mars.

Enkätundersökningar visar att omkring 1,5 miljoner finländare brukar årligen delta i Earth Hour och hundratals finländska samfund och företag uppmärksammar Earth Hour med evenemang, däribland Kyrkan i Esbo.

Deltagandet i Earth Hour är en del av församlingarnas miljöprogram. Esbo församlingars miljösystem grundar sig på SFS 14001-standarden.

2023-03-14 10:57:00.0