Gångbro rasade i hjärtat av Hagalund - stillhet och bön i kyrkan

Silhuett av köpcentret i Hagalund fotograferat på avstånd med gräsmatta framför.

Foto: Piia Haverinen, Agneta Gestrin

I morse inträffade en storolycka intill byggarbetena som pågår vid köpcentret Ainoa i Hagalund, Esbo. En gångbro rasade och gav vika av ännu okänd anledning.

De flesta skadade är ungdomar i 15-årsåldern; en skolgrupp med elever från finska grundskolan Kalasataman peruskoulu i Helsingfors. De var på väg över gångbron när olyckan inträffade.

Räddnings- och vårdpersonal uppger att 24 ungdomar vårdas på olika sjukhus i huvudstadsområdet. Ingen av de skadade har livshotande skador.

Idag ber vi för dem. Vi ber för deras vårdnadshavare och vänner. Vi ber också för all räddningspersonal och alla som hjälper och stöder. Gud, omslut dem med din närhet och närvaro.

Bönestund i Hagalunds kyrka

I kväll kl. 18 (to 11.5) hålls en bönestund i Hagalunds kyrka för alla som blivit berörda av olyckan på något sätt.  Samtalsstöd finns på finska och svenska. Kyrkoherde Kira Ertman och ledande diakoniarbetare Taina Sandberg deltar från Esbo svenska församling i bönestunden.

Hagalunds kyrka är öppen som normalt under dagen och det är alltid möjligt att ta en stund i stillhet, tända ljus och be.

2023-05-11 13:47:00.0