Grundförbättring av Gräsa urnlund

Grundförbättringsarbetena i Gräsa urnlund vid Olars kyrka börjar på måndag 15.6.2020. Arbetet planeras bli klart 30.10.2020. En del av växterna planteras våren 2021. Urnlunden är öppen för besökare medan arbetena pågår. Också nedläggningen av urnor fortsätter normalt i Gräsa.

Gravstenar i Gräsa urnlund.

Gräsa urnlund. Foto Eija Harju.

- På grund av att arbetet pågår kan gångvägen från parkeringsplatsen till urnlunden flyttas veckovis. De tillfälliga gångvägarna märks ut med skyltar och vita staket. Också de som arbetar i urnlunden, både entreprenörens och begravningsplatsens anställda, kan vid behov ge råd om hur man bäst kan ta sig fram, berättar projektplaneringsingenjör Mika Heimala i Esbo kyrkliga samfällighet.

Gräsa urnlund togs i bruk 1996. Arealen är 0,6 hektar. Budgeten för grundförbättringsarbetena är 1,5 miljoner euro. Bland annat kommer ett nytt automatiskt bevattningssystem att byggas. Också planteringarna och växtbeståndet förnyas. Arbetena utförs av VRJ Etelä-Suomi Oy.

- På området kommer bland annat att planteras 7700 perenner, berättar Mika Heimala.

Också gångarna iståndsätts så att tillgängligheten förbättras. De brantaste ställena får nya räcken så att det blir lättare att ta sig fram.

Esbo stad har samtidigt inlett planeringen av det gatuområde som betjänar de kvartersområden som ligger söder om Gräsa begravningsplats och gränsar till begravningsplatsen. Vid grundförbättringsarbetena i Gräsa beaktas också de arbeten som staden låter utföra vid tomtgränsen.

Gräsa urnlund är känd för att den är en kombination av miljökonst och trädgårdsplanering. År 2001 belönades den med Vihervuori-medaljen för sin högklassiga och estetiska utformning.  Arkitekt var Bey Heng, grönområdesplanerare var Maisema-arkkitehdit Byman & Ruokonen Oy.

Mer information i Esbo kyrkliga samfällighet:
Juha Ollila, chef för begravningstjänsterna, 050 594 5304, juha.ollila@evl.fi
Mika Heimala, projektplaneringsingenjör, 050 4326 897, mika.heimala@evl.fi