Julbönen förverkligas strömmad över nätet och i Esbos kyrkor

Sittplatserna i kyrkan är färre men julbön och julotta hålls.

En ung kvinna håller ett tänt granljus i sin hand intill en gran.

Foto: Mikko Helminen

Coronapandemin håller fortfarande världen och Finland i sitt grepp. Nu nalkas den andra julen med specialarrangemang för att bry oss om och skydda varandra.

Julbön med andakt, tända ljus och sång i Esbovikens kyrka strömmas till Esbo svenska församlings facebook-sida med början kl.13.30.  Julbönen är tillgänglig på nätsidan till och med nyårsafton.

I Esbo svenska församling hålls julbön förutom i Esbovikens kyrka också i Alberga kyrka och i Esbo domkyrka på julaftonen. Endast en tredjedel av sittplatserna i kyrksalarna är i bruk. I Esbo domkyrka betyder det högst 185 personer. Här hittas info om övriga utrymmens kapacitet.

De vackraste julsångerna sjungs vid två tillfällen på julafton. I Köklax kapell kl.11 och i Olars kyrka kl.16. Covidintyg kontrolleras av alla 16 år fyllda.

På församlingens hemsida finns mer information om julhelgens gudstjänster, andakter och evenemang i Esbo svenska församling.

Många esbobor besöker gravgården under julen

För många esbobor är det tradition att besöka gravgården på julaftonen och tända ljus. I Esbo är de fem begravningsplatserna öppna för besökare dygnet runt under julhelgen. Kyrkan i Esbo uppmanar besökarna att röra sig varsamt mellan gravarna i de olika kvarteren på grund av halka.

Ta del av julberättelsen utomhus

Julstigen utomhus är en möjlighet för små och stora att upptäcka julens under. På en vandring runt kyrkbacken intill Esbo domkyrka hittas åtta lyktor, där varje lykta berättar en del av julberättelsen. Julstigen är öppen till och med trettondag 6.1.2022.

Låg tröskel för att ta kontakt per telefon eller på nätet

Kyrkans samtalstjänst är öppen under julhelgen. Samtalstjänsten ger möjlighet att ringa och tala i telefon, chatta eller skriva ett brev på nätet. Samtalstjänsten är öppen för alla de frågor, känslor och funderingar som skapas i livet. Alla som svarar har tystnadsplikt.

2021-12-23 10:45:00.0