Musiklek

Musikleken är en plats för glädje och samhörighet - en rolig musikstund tillsammans med Katja (Catharina Lindroos). Vi sjunger sånger som är enkla att sjunga med i och spelar rytminstrument. Ramsor, rytm, lek och rörelse är viktiga i musikleken, som utvecklar barnets inlärning och kommunikationen mellan barnet och föräldern.

Innehållet i musikleken grundar sig på förskoleålderns musikpedagogik där målet är att utveckla barnets rytm, form, harmoni och melodisinne via sång-, musikrörelse- och danslekar, rytmik och genom att spela rytminstrument. Vi tränar även att lyssna till musik samt lär oss musikens grundbegrepp: snabb/långsam, låg ton/hög ton m.m.

Du behöver inte ha förkunskaper! Kom sådan som du är! Tillsammans har vi roligt i musikens värld!

Anmälning till musiklek 14.5–1.7.2024 till catharina.lindroos@evl.fiÖppna länk i ny flik, från och med 5.8 kan man fråga om det finns lediga platser.

Frågor? Katja besvarar dem på catharina.lindroos@evl.fiÖppna länk i ny flik eller tfn 040 565 27 96

Vi tar hänsyn till varandra; kommer friska och i tid till verksamheten. Vi tvättar händerna vid ankomsten.

Catharina "Katja" Lindroos med ett av musiklekens många instrument. Foto: David Cáceres Del Castillo

Musiklek - tre dagar i veckan på fyra ställen

Tisdagar i Mattby och Olars, onsdagar i Esbo centrum och torsdagar i Esboviken.

Tisdag | Mattby | Olars

Tvåspråkig familjerytmik för 0–6-åringar med vuxen kl. 10.15 i Chapple i Iso Omena, Mattby. Den finska familjegruppen träffas kl. 9.30-12 och under samma tid håller Katja familjerytmik i en halvtimme.

Musiklek i Olars kyrka (svenska sidan).
kl. 15.45-16.30 för 2–3 åringar utan vuxen (vuxen kan vara med i början)
kl. 16.45-17.30 för 4–5 åringar utan vuxen

Babyrytmik i Olars kyrka (svenska sidan)
kl. 17.40-18.10 för 1–2 åringar med vuxen

Onsdag | Esbo domkyrkas församlingsgård

Syskongrupp för 0–5-åringar med vuxen kl. 10-10.30. Det går också delta med ett barn (utan syskon). Familjeklubben är i samma byggnad kl. 9.30-11.30 så det går bra att komma tidigare.

Babyrytmik för bebisar 0–6 mån. kl. 10.40 -11.10.

Torsdag | Esbovikens kyrka

Syskongrupp för 0–5-åringar kl.10 -10.30. Det går också delta med ett barn (utan syskon). Vi fortsätter med kaffe och lek till kl. 11.15.

Babyrytmik för bebisar 6–12 mån. kl.11.30-12. Efteråt kaffe och samtal med tema. Utomstående gäster kan ibland delta, till exempel beröringsterapeut.

En musikstund för dig som är gravid

Musik, sång och lugn dans för dig som är gravid tisdag 15.10 kl.18 i Olars kyrka (svenska sidan).
Vi sjunger, lyssnar och rör oss till härlig musik, barnvisor och vaggsånger samt dansar lätt till en del av dem. Vi avslutar med enkla avslappningsrörelser och dans med andakt.

Kom sådan som du är i bekväma kläder, raggsockor och ta gärna med en vattenflaska.

Musiklek för alla vuxna

Äntligen får barnasinnet komma fram onsdag 30.10 kl. 18 i Olars kyrka (svenska sidan).
Vi leker i musikens tecken och njuter av det roliga att spela rytminstrument och sjunga till enkla sånger. Vi leker rytmik- och rörelselekar och låter fantasin flöda! Vi njuter av våran härliga gemenskap i att vara fria i musikens värld!

Kom sådan som du är! Inga förhandskunskaper behövs! Vattenflaska med!

Foto: Esbo svenska församling

Tag kontakt