Arkitektur

Esbovikens kyrka blev färdig år 1980, utvidgades 1997 och grundrenoverades 2015-2017. Vid planeringen var utgångspunkten att kyrkan skulle ha en personlig, levande och hemtrevlig, men också andaktsfull atmosfär. Väggarna i kyrksalen består delvis av röda granitblock, som brutits på byggnadsplatsen. Också betong och koppar har använts som byggnadsmaterial.

Kyrkans krucifix av ädelstål är tillverkat av konstsmeden Kauko Moisio. Det har funnits i kyrkan sedan 1980. Krucifixet är inte stort, för arkitekternas önskan var att det skulle vara anspråkslöst, men samtidigt ge ett starkt och pålitligt intryck. Kristusgestalten är medvetet gjord så att den bara är antydd, så att betraktaren själv kan skapa sig en egen Kristusbild i sin fantasi. I kyrkan finns också andra konstverk av Kauko Moisio. Moisios verk finns också i Klockarmalmens kapell och i Tempelplatsens kyrka i Helsingfors. Kyrkskeppet Alma är från år 1990 och har byggts av Kalevi Saari.

Esbovikens kyrkas altare samt kyrkskepp