Otnäs kapell

Bistervägen 8, 02150 Esbo

09 80504460 (vaktmästaren)

Kapellet är öppet då verksamhet ordnas.

Bokningar:

Esbo församlingars servicecentral
(09) 8050 2601, må–fre kl. 9–15: dop, vigsel, jordfästning.

(09) 8050 4428, övriga utrymmesbokningar

Mitt i Otnäs, på uddens högsta plats, omgivet av träd, finns Otnäs kapell, som byggts av kristna teknologer, som ville ha en kyrka som påminner om livet som helhet och människolivets djupare värden i en teknologidominerad omgivning.

Otnäs kapell är världsberömt för sin arkitektur. Byggnaden blev färdig 1957 efter en arkitekttävling.

Utrymmen och verksamhet
I Otnäs kapell ordnas dop, vigslar och jordfästningar. Flera grupper samlas varje vecka, bl.a. teknologernas kristna förening, Ristin Kilta ry, familjeklubbar och bibelstudiegrupper.

Kapellsalen har 150 sittplatser. Orgeln, som har tillverkats av Kangasala orgelfabrik, har 10 stämmor. I salen finns också ett Yamaha YUS5PE-piano. Bakom salen finns ett klubbrum som passar bra t.ex. för familjefester vid kyrkliga förrättningar. För ackompanjemang finns ett Roland HP-237-elpiano. Bredvid klubbrummet finns ett kök med kaffe- och vattenkokare, spis, ugn, mikrovågsugn och kylutrymmen. En kaffe- och matservis för 50 personer kan användas mot ersättning. Kapellet har också en hall och ett separat litet kabinett. Utrymmena lämpar sig för rörelsehindrade.

Trafik och parkering
Otnäs ligger vid Ring I, vid Hagalund och Kägeludden, nära gränsen till Helsingfors. Adressen är Bistervägen 8, men kapellets parkeringsplats med 4 bilplatser för besökare finns i skogsbrynet på Bistervägen 10. Bara räddningsverket och transport- och servicefordon får köra in på kapellets gård från Bistervägen 6 eller 8.

Toalett Toalett