Arkitektur

Mitt i Otnäs, på uddens högsta plats, omgivet av träd, finns Otnäs kapell, som byggts av kristna teknologer, som ville ha en kyrka, som påminner om livets helhet och människolivets djupare värden i en teknologidominerad omgivning.

Otnäs kapell är världberömt för sin arkitektur. Byggnaden blev färdig 1957 efter en arkitekttävling. Arkitekterna Heikki och Kaija Siren ville i sitt tävlingsbidrag betona mötet mellan människan och Skaparen. Kapellsalen öppnar sig mot naturen genom ett fönster som är lika stort som väggen. Bakom glasväggen finns ett stort vitmålat metallkors på kyrkans bakgård. Byggnadsmaterialen i kapellet är trä och rödtegel och kapellets förgård är omgärdad av trä.

Otnäs kapell och Aalto-universitetets campus i Otnäs tillldelades år 2009 landskapsarkitekturpriset  XX International Carlo Scarpa Prize for Gardens av den italienska stiftelsen  Fondazione Benetton Studi Ricerche, för den transparenta och enkla utformningen, där naturen, arkitekturen och samhället bildar en enhet. Otnäs kapell hör också till de arkitektoniska mästerverk som valts ut av den internationella arkitekturorganisationen Docomomo.

Kapellet grundrenoverades 2008 och de tekniska lösningarna sågs över. Orgeln grundrenoverades 2009, sakristian renoverades 2011.

Bild: Taneli Laasonen