Olars kyrka, finska sidan

Olarin kirkko, Olars kyrka

Olars kyrka, finska sidan.

Frälsehemmansgränden 1 , 02200 Esbo

(09) 8050 7751 (Vaktmästaren)

Kyrkan är öppen må–fre kl. 10–16. På lördagar i samband med församlingsverksamhet. På söndagar kl. 10–13. I juni–augusti är kyrkan öppen må–fre kl. 10–16, lördagar vid församlingsverksamhet, söndagar kl. 11–14.

Olars kyrkas kyrksal har 485 sittplatser. I församlingssalen finns bordsplatser för 60 personer.

Fastigheten har tre olika byggnader: kyrkan, Esbo svenska församlings byggnad, den s.k. svenska sidan, och den finska församlingens klubbutrymmen. Alla byggnadernas fasader är av rödtegel. Fyrtio olika melodier kan spelas på klockstapelns sex klockor, som har gjutits i Holland. På måndagar kl. 16 hålls själaringning för avlidna. Invid kyrkan finns Gräsa urnlund. Finsk högmässa hålls i Olars kyrka, finska sidan, varje söndag kl. 10, sommartid 1.6 – 31.8 kl. 11. Svensk högmässa ordnas ibland i Olars kyrka, svenska sidan. Information hittas i församlingens händelsekalender.