Esbo svenska församling öppnar de sakrala rummen för vigsel av samkönade par

Församlingsrådet i Esbo svenska församling öppnar sina lokaler för vigsel av personer som tillhör sexuella minoriteter.

Olark kyrka

På tisdagskvällen (7.6) togs beslutet med rösterna 12 – 3 att öppna upp kyrkor och övriga lokaler inom Esbo svenska församling för vigsel av samkönade par. Två avvikande meningar anmäldes.

- Diskussionen var respektfull och mångsidig, hela församlingsrådet försökte förstå frågan som helhet, säger kyrkoherde Kira Ertman

Initiativet till att öppna upp församlingens utrymmen för regnbågsvigslar kom från kyrkoherden.

När kan den första regnbågsvigseln äga rum?

Beslutet innehåller en punkt om att det träder i kraft från och med 1 juli 2022. Sen är det grönt ljus för att boka kyrkan och planera för bröllop.

- Vi erbjuder våra lokaler för alla par som vill gifta sig i kyrkan. Också en präst torde hittas inom den egna församlingen, fastän jag som kyrkoherde inte kan eller vill tvinga någon av mina präster att viga ett samkönat par, eftersom kyrkomötet inte har tagit tydlig ställning i frågan. Själv är jag villig att viga alla par som vill gifta sig i kyrkan, säger Ertman.

Ingen självklarhet med jämlikhet för sexuella minoriteter

Esbo svenska församling är den fjärde församlingen inom Esbo kyrkliga samfällighet (totalt sex församlingar) som den här våren har tagit ställning till frågan om samkönade par ska få tillgång till vigsel i kyrkor och församlingslokaler.

I början av maj röstade den finska församlingen Espoon tuomiokirkkoseurakunta för att öppna upp för regnbågsvigslar. Likaså har den finska församlingen Tapiolan seurakunta godkänt att samkönade par kan vigas i församlingens kyrkor och lokaler. Rättelseyrkan lämnades in gällande båda besluten. Tuomiokirkkoseurakunta förkastade yrkandena  på sitt möte 7.6. I Tapiolan seurakunta behandlas ärendet på församlingsrådets möte i september. Espoonlahden seurakunta behandlade ärendet på sitt möte igår, 7.6, i formen av en motion. Resultatet blev att nuvarande praxis kvarstår med rösterna 7-7, då ordförandes röst avgjorde omröstningen. Besluten har inte ännu vunnit laga kraft.

Esbo svenska församling är med sina 14 300 medlemmar den största församlingen inom Borgå stift.

2022-06-08 08:55:00.0