Kyrkan i Esbo ger familjerådgivning på svenska – men få känner till servicen

familjerådgivning.jpg

Funderar du på parrelationen? Foto: Pixabay

Kommunikationsproblem i parförhållandet, destruktiva gräl, brist på närhet, att man har tappat kontakten med varandra eller tuffa förhållanden att få en ombildad familj att fungera; med dina barn och mina barn. Det här är de oftast förekommande orsakerna till varför man kontaktar kyrkans familjerådgivning i Esbo.

Kyrkans familjerådgivning ger service på finska, svenska och engelska.

Ändå är det bara en liten del som är svenskspråkiga av de klienter som den svenskspråkiga familjerådgivaren tar emot.

— En orsak kan vara att det inte finns tillräcklig info om att den här servicetjänsten också finns på svenska, säger Kesia Edström, svenskspråkig familjerådgivare på kyrkans familjerådgivning i Hagalund.

Fakta om kyrkans familjerådgivning i Esbo

• Du måste vara bosatt i Esbo eller Grankulla för att få familjerådgivning
• Men du behöver inte höra till kyrkan
• Familjerådgivningen är gratis
• Du träffar familjerådgivaren kontorstid (inte akut- eller kvällsmottagning)
• Korttidsterapi

Edström träffar sina klienter med olika intervall. En del träffar hon en gång i månaden, en del varannan vecka.

— I processens början träffas vi oftare och sen brukar det glesna mellan träffarna, beskriver Edström.

Mottagningstiden är kontorstid. I mån av möjlighet kan familjerådgivaren använda sig av flexibel arbetstid till sex på kvällen. Om det är kärvt att hinna mellan jobb och mottagningen i Hagalund kan man boka mottagningen som videoterapi.

Kesia Edström, svenskspråkig familjerådgivare tar emot sina klienter i Hagalund. Foto: Agneta Gestrin

— Ofta vill den ena vuxna mer än den andra komma till familjerådgivning, men vi förutsätter att bägge vill komma, för den egna motivationen är avgörande för hela processen. Det är de själva som gör förändringen och förändringarna. Det jag kan hjälpa med är att öppna nya fönster, ge dem verktyg att tala med varandra på ett sätt så att de kommer vidare, säger Edström.

Mest jobbar Edström med att ta emot par som har barn. Det är mer ovanligt att enskilda personer kommer till mottagningen.

— Om vi hamnar att prioritera så prioriteras oftast barnfamiljerna. Hjälper vi föräldrarna så blir det till stor hjälp för barnen, säger Edström.

Bakomliggande orsaker till att man kontaktar familjerådgivningen, förutom dem som nämndes i början, kan vara beroende eller våld. Då ber familjerådgivningens mottagningssekreterare att ta kontakt med sådana aktörer och organisationer som uttryckligen jobbar med det.

Soffgrupp och Muminmuggen "Kärlek" på soffbordet i mottagningsrummet. Foto: Agneta Gestrin

Andra belastande situationer i en familj är sjukdom, sorg, barn med specialbehov. I utkanten av problemcirkeln finns ekonomin med i bilden och då är det av betydelse att den korttidsterapi som kyrkans familjerådgivning ger är avgiftsfri.

Hur tar man kontakt?
Första kontakten per telefon 09 8050 2420 under telefontider: må, ti, to och fre kl. 9–11.

Mottagningssekreteraren ställer frågor: Finns det barn? Vad söker hen hjälp för? Är det en ombildad familj? Finns det alkohol, droger, våld med i bilden?

På kyrkans familjerådgivning i Esbo består teamet av tolv familjerådgivare, en mottagningssekreterare och en chef. Varje vecka går teamet igenom vilka som har tagit kontakt och bedömer vilka de kan ta emot. Tid för ett första möte med familjerådgivaren kan man få cirka en månad efter den första telefonkontakten.

Under våren kommer också en ny typ av service att introduceras: engångsmöten med en familjerådgivare under 1–1,5t. Då kan man få råd och handledning i enskilda problem via videoträff. Den här hjälpande snabbinsatsen är tänkt att kunna bokas elektroniskt med låg tröskel.

Vad skulle du Kesia säga till den som står och avväger om hen ska ta kontakt eller inte?

— Det är vanligt att man har tänkt så länge att sen blir situationen låst. I ett tidigare skede går det lättare att komma in på rätt spår och då kan det räcka med just några träffar, svarar Edström.

Ibland är det för sent, men det behöver inte betyda att det är för sent för familjerådgivningen att vara med.

— Vi hjälper också så att säga över tröskeln om man står på randen till en separation. Att hjälpa i den processen gör det lättare för alla och det vinner barnen på, säger Kesia Edström, svenskspråkig familjerådgivare på kyrkans familjerådgivning i Esbo.

Här kommer du direkt till familjerådgivningens egna hemsidor

På familjerådgivningens hemsida kan du själv på egen hand jobba på din parrelation med hjälp av stödmaterial som familjerådgivarna har utarbetat, till exempel pröva att ta körkort för parrelationer.

2023-02-14 07:00:00.0