Välsignelse av hem

Välsignelse av hem är en kyrklig förrättning där man ber om att Gud välsignar och bevarar familjens viktigaste plats, det egna hemmet.

Välsignelsen kan t.ex. kombineras med en inflyttningsfest, ett barndop, en vigsel eller någon annan familjefest. Oftast välsignas ett hem efter inflyttning eller när man skapar ett första gemensamt hem. Man kan också få sitt sommarställe välsignat.

Välsignelsen förrättas oftast av en präst eller någon annan församlingsanställd. Hemmet kan även välsignas av en församlingsmedlem som inte är anställd av kyrkan. Den som välsignar kan gärna vara en person som är bekant för familjen. Ett formulär finns i psalmboken från år 1986.

Mer information:

• Esbo svenska församling
    (09) 8050 3000, må–to kl. 9–12, fr stängt.
  • esbosvenskaforsamling@evl.fi
  • Besöksadress: Kyrkogatan 10 i Esbo centrum, endast enligt överenskommelse.
Välsignelse av hem. Två vuxna och ett barn vid ett bord med ett kors och en ljusstake.
Foto: Lotta Numminen.
En soffa och ett bord med en vas med blommor, två tända ljus och ett kors.
Foto: Lotta Numminen.