Kyrkoherdens hälsning

I år firar jag påskhelgen tillsammans med konfirmander på läger igen. Det är en av höjdpunkterna under året att få fira helgen tillsammans med ungdomar på en lägergård. Påsken blir på något sätt så konkret då, man andas den varje stund.

Vi inleder med mässa på skärtorsdagen. Jag berättar för ungdomarna att på denna kväll samlades Jesus med sina lärjungar och åt den sista måltiden med dem.

På långfredagen är programmet på lägret mera stillsamt. Kapellet klär vi i svart. Själv njuter jag av att emellanåt få gå dit och grubbla på dagens händelser.

På lördagskväll firar vi mässa tillsammans med konfirmanders familjer. Tankarna vänds redan till påskens glädje. Och på påskdagen firar vi! Vi tar sovmorgon, vilket inleder festen med mässa, god mat, påskpyssel och naturligtvis äggjakt.

På annandagen är jag tacksam över att ha fått dela allt detta med dem som varit på läger.

Jag hoppas att du också hittar mening, eftertanke, glädje och gemenskap under påskhelgen.

Välsignad helg!

Kira Ertman, kyrkoherde

Kira Ertman står intill altaruppsatsen, ett rött hjärta med krucifix i guld i Karabacka kapell.
Kira Ertman, kyrkoherde

Tag kontakt