Festligt i Hagalunds kyrka från påsk till första maj - kyrkan återinvigs med festmässa

Kyrkorummet med terrakottagolv, svarta kyrkbänkar och grå tegelväggar.

Altaret i Hagalunds kyrka är enkelt och stramt. Foto: Jukka Granström

Den omfattande, nästan tvååriga renoveringen av Hagalunds kyrka är slutförd och nu tas kyrkan återigen ibruk fullt ut. Efter påskhögtiden följer två händelserika veckor 18.4–1.5.

Kyrkan återinvigs med en tvåspråkig festmässa söndag 24.4 kl.10 med Kaisamari Hintikka, biskop i Esbo stift. Församlingsanställda i Esbo svenska församling och Tapiolan seurakunta deltar i festmässan som hålls på svenska och finska.

En öppet hus-kväll arrangeras särskilt för svenskspråkiga besökare som vill ta sig en titt på hur den renoverade kyrkan ser ut. En guidad tur hålls onsdag 20.4 kl. 18. För de yngsta besökarna finns en barnledare på plats som kan pyssla och leka med barnen medan guidningen pågår. Kvällen börjar med andakt och avslutas med kvällsmål i kyrkans nya café Ljuset.

Man kan sticka sig in i café Ljuset också på en vardag. Caféet som hålls igång med frivilliginsats är öppet kl. 12–16 från måndag till torsdag. Avkastningen från caféverksamheten går till Kyrkans Utlandshjälp och insamlingen Gemensamt Ansvar. Caféet når man genom en egen ingång och dörr som vetter mot Hagalunds centrum.

Musikutbudet i Hagalunds kyrka under festveckorna hittas i församlingens egen händelsekalender.

Hagalunds kyrka är ritad av arkitekt Aarno Ruusuvuori och den numera skyddade byggnaden stod klar 1965. Den förra större renoveringen av kyrkan och en utbyggnad gjordes 1992. Den grundliga renoveringen nu 30 år senare har gjorts pietetsfullt. Allt som har kunnat bibehållas har återställts i ursprungligt skick. Också nytillverkade konstruktioner har förverkligats med respekt för Ruusuvuoris ursprungliga tanke.

Den finska församlingen Tapiolan seurakunta har cirka 23 000 medlemmar. I Hagalund finns omkring 40 000 invånare. Esbo svenska församling använder sporadiskt Hagalunds kyrka.

2022-04-18 10:00:00.0