Hjälpinsamling för ukrainska krigsflyktingar - donationer kan föras till Alberga kyrka

Esbo kyrkliga samfällighet tar emot förnödenheter under hela maj månad.

Matkassar fyllda med torrskaffning och grafiskt Ukrainas blå-gula färger över fotots ena kant.

Foto: Unsplash

Hjälpviljan bland finländare har varit påtaglig alltsedan kriget i Ukraina började.

De krigsflyktingar som har kommit till Finland och huvudstadsregionen har hittills fått hjälp och rådgivning bland annat vid Ukraina-hjälpcentret i Vallgård, Helsingfors.

Nu kan esbobor som vill hjälpa ukrainska krigsflyktingar föra förnödenheter till Alberga kyrka. De här förnödenheterna distribueras vidare till hjälpcentret i Vallgård.

Vad kan man donera?

Det behövs särskilt torrskaffning. Till exempel förpackningar på högst 1 kg med, ris, grötflingor, makaroni, bönor, linser, konserver i pappförpackning, knäckebröd, påssoppor där endast vatten tillsätts, salta-, smörgås-, och digestivekex, små förpackningar med te och salt.

Dessutom kan man donera sanitetsbindor, blöjor, wc- och hushållspapper, hygienartiklar som tandkräm, shampo, tandborstar, rakhyvlar, vadd.

I den här insamlingen tas det INTE emot kläder och skor eller husgeråd.

När och var donerar man?

Alberga kyrka är öppen dagligen. Måndagar, tisdagar, onsdagar och fredagar kl. 9–16. Öppethållningstiden på torsdagar är kl. 10–18.

Insamlingen pågår hela maj månad.

Det man hämtar med sig kan läggas i gallervagnarna innanför ytterdörren. Kyrkans adress är Grindbergsgatan 2, 02650 Esbo.

Vart går den insamlade hjälpen?

Den donerade torrskaffningen och hygienartiklarna transporteras koordinerat till Ukraina-hjälpcentret i Vallgård.

Föreningen Ukrainalaisten yhdistys Suomessa, ry som verkar för ukrainare i Finland öppnade centret på Industrigatan 9 i Vallgård 16 mars, för att hjälpa ukrainare som kommer till Finland. Centret kan erbjuda rådgivning, en kartläggning av personens behov, stöd, hjälp med att sköta ärenden, mat- och kläder. Centret är öppet må–lö kl. 12–17.30.

Föreningen verkar med godkännande och tillstånd av Ukrainas ambassad, Ukrainas utrikesministerium och Finlands utrikesministerium.

Läs mer om föreningen här (finska, engelska).

2022-04-22 10:56:00.0