Sen vår och tjäle gör att sommarvattnet på gravgårdarna kopplas på först nu

Kraftig vattenstråle sprutas ut från trädgårdslang och munstycke.

Foto: thechance / Pixabay

Den sista snön smälte den här veckan (10.5) på Kyrkans begravningsplats. Den tjälfrusna marken har gjort sitt till att försena påkopplingen av sommarvattnet.

På Esbo församlingars begravningsplatser märks det att våren är cirka två veckor sen i år. Klockarmalmens begravningsplats fick sommarvattnet påkopplat 11.5 och Gräsa 12.5. På Kyrkans begravningsplats är sommarvattnet ställvis påkopplat, medan det i en del områden ännu är tjäle.

Kapellets begravningsplats beräknas få tillgång till sommarvatten på fredag 13.5.

Vid portarna till gravgårdarna finns aktuell information om bevattningsvattnet.

Kartan visar det gula område på Kyrkans begravningsplats där sommarvattnet har kunnat kopplas på.

Penséer pryder hjältegravarna

På söndagen 15 maj uppmärksammas De stupades dag, till minne av dem som stupade i krigen 1939 -1945. På Kyrkans begravningsplats kommer nya thujor att planteras kring minnesmärket och penséer i vitt och blått pryder redan hjältegravarna.

Foto: Eija Harju

De stupades dag är allmän flaggdag sedan 1977. I Esbo domkyrka håller Esbo svenska församling och Espoon tuomiokirkkoseurakunta en tvåspråkig mässa på söndag, kl. 10.

Thu May 12 16:46:00 EEST 2022