Klockarmalmens begravningsplats fick som första begravningsplats i Finland utmärkelsen Green Flag Award

kellonummi-2757 750x500.jpg

Foto: Jukka Granström

Klockarmalmens begravningsplats i Esbo har beviljats en prestigefylld internationell utmärkelse inom grönområdesbranschen, nämligen Green Flag Award. Högklassiga GFA-objekt beaktar områdets genomförande, utveckling, användare och miljö på ett övergripande sätt.

Den internationella Green Flag Award-utmärkelsen beviljades till tolv grönområden runt om i Finland den 25 augusti 2022 på intresseföreningen Kaupunginpuutarhurien Seura ry:s sommarföreläsningsdagar.

Green Flag Award-utmärkelsen är ett belöningssystem som identifierar kvaliteten på underhåll och förvaltning av grönområden. Belöningssystemet administreras av den engelska Keep Britain Tidy-organisationen, i Finland av Grönmiljöförbundet rf.

Klockarmalmens begravningsplats ansökte om utmärkelsen för första gången. Domarna var tagna av områdets lugna atmosfär och närhet till naturen.

Klockarmalmen imponerar

Det som också gjorde intryck på domarna var hur man beaktat områdets miljökonsekvenser både i det nuvarande underhållsarbetet och i framtida planering. Bland annat gräsmattorna har ändrats och i allt högre grad omvandlats till ängar och regnvattnet leds bort från ett skogsträsk till en damm mitt på begravningsplatsen.

Arbetsledaren för begravningsväsendet Sanna Kuula gläder sig över utmärkelsen som begravningsplatsen har fått.

Det är en stor gemensam prestation att få en GFA-utmärkelse till Klockarmalmens begravningsplats. Bakom ligger långsiktigt arbete på alla nivåer. Även hortonomstuderande vid Tavastlands yrkeshögskola, som gjorde upp en operativ plan för oss, spelade en betydande roll. Det är bra att fortsätta med detta och förtjäna erkännandet även i framtiden, säger Sanna Kuula.

Foto: Jukka Granström

Esbos största begravningsplats Klockarmalmen är en cirka 20 hektar stor landskapspark av engelsk typ i norra Esbo.

Begravningsplatsen som planerats av Auli Hietakangas-Koch är indelad i två huvuddelar: en skogsbegravningsplats och en ängsbegravningsplats. Landskapet varierar från en skyddad skog till öppna ängsvyer med dammar.

Bakom ligger långsisktigt arbete på alla nivåer, säger Sanna Kuula.

Egen personal ansvarar för underhållet av begravningsplatsen året runt. Sommartid erbjuder Klockarmalmen en första arbetsplats för tiotals ungdomar, samt säsongsarbete för yrkespersoner inom branschen.

En begravningsplats med flera funktioner

Vid Klockarmalmen samarbetar man också med aktörer som förbereder unga för arbetslivet och förebygger utslagning. På så sätt kan Klockarmalmens begravningsplats i allt större utsträckning stöda lokalsamhället i Esbo.

Miljöfrågorna beaktas på Klockarmalmens begravningsplats både i skötseln, planeringen och utvecklingen av begravningsplatsen. Begravningsplatsen erbjuder en rik livsmiljö för många fågel-, insekt- och djurarter. Utöver det rikliga trädbeståndet och arterna planteras varje sommar tusentals sommarblommor på gravarna.

Esbos största begravningsplats har fungerat som Esbobornas sista viloplats sedan 1987. Under trettiofem år har cirka 6 000 avlidna begravts på området. Vid Klockarmalmen kan man begravas i en kista eller urna eller så kan askan strös ut. Begravningsplasten betjänar inte enbart kristna utan även andra trossamfund och icke-troende.

Vad är Green Flag Award

Green Flag Award-belöningssystemet är det enda i sitt slag i hela världen där en utbildad jury utvärderar grönområdets verksamhet skriftligt med hjälp av en förvaltningsplan samt genom besök. Varje sökande får årligen skriftlig respons från yrkesutbildade personer. De här personerna gör en bedömning av grönområdets funktioner utifrån 27 olika kriterier. Kriterierna etablerar allmänna standarder för högklassiga grönområden, som i sin tur kan användas för att motivera och utveckla finanisieringen, samt locka fler användare till grönområdena.

De finländska grönområden som sedan år 2016 har fått utmärkelsen Green Flag Award är anslutna till ett internationellt nätverk med över 2 000 grönområden i 15 olika länder, såsom Australien, Nya Zeeland, Mexiko, Turkiet, Belgien, Spanien och USA.

Green Flag Awards internationella webbplats.Öppna länk i ny flik

2022-08-31 08:14:00.0