Fler kyrkor i Esbo öppnar för vigsel av samkönade par - senast Hagalunds kyrka

Sedan i våras har fem av Esbo församlingars församlingsråd tagit ställning till regnbågsvigsel i kyrka.

Interiör av Esbo domkyrkas kyrksal fotograferad ovanifrån.

Par av samma kön kan till exempel välja vigsel eller välsignelse i Esbo domkyrka. Foto: Jukka Granström.

Fem av Esbo församlingars församlingsråd har under våren och sommaren behandlat ärendet; användningen av kyrkolokalerna vid regnbågsvigsel. Två av de fyra positiva besluten gäller nu och dessa församlingars kyrkolokaler står till förfogande för alla par som vigs.

Par av samma kön kan nu boka vigsel eller välsignelse av äktenskap i Esbo svenska församlings och Tapiolan seurakuntas kyrkolokaler, det vill säga Esbo domkyrka, Hagalunds kyrka, Olars kyrka (svenska sidan) och Otnäs kapell. Bokning av lokaler görs via Esbo församlingars servicecentral.

Kyrkoherden i Esbo svenska församling Kira Ertman är glad över att församlingen nu kan betjäna Esboborna bättre och mer jämlikt i denna fråga.

– För mig är detta en fråga om mänskliga rättigheter. Det är viktigt att alla är välkomna till kyrkan på en stor högtid, så som en vigsel är. Det här är en viktig signal om att alla är välkomna precis sådana som de är, även då när man ska gifta sig, säger Kira Ertman.

Behandling av ärendet i andra församlingar

Leppävaaran seurakuntas församlingsråd beslöt den 30 augusti att öppna kyrkolokalerna för vigsel och välsignelse av samkönade med rösterna 11–6. Beslutet har ännu inte vunnit laga kraft.

Tuomiokirkkoseurakuntas beslut i maj, att öppna kyrkoutrymmen för regnbågsvigslar har överklagats i förvaltningsdomstolen och har därför inte verkställts. Också beslutet i Tapiolan seurakunta har överklagats till förvaltningsdomstolen, men i avvaktan på domstolens beslut följer församlingen församlingsrådets beslut.

I Espoonlahden seurakunta föll församlingsmedlemmarnas initiativ om att öppna kyrkolokalerna vid omröstningen på mötet i juni.

I Olarin seurakunta har ärendet inte behandlats.

Ärendet delar församlingarnas beslutsfattare och i alla församlingar fattades beslutet efter omröstning. Församlingsråden kan inte besluta om kyrkans äktenskapssyn, men de har tillsammans med kyrkoherden rätt att besluta vad kyrkorna ska användas till. Beslutet om att öppna kyrkolokalerna för vigsel och välsignelse av samkönade par grundar sig på detta.

Medlemmarna i församlingsråden är församlingsmedlemmar som väljs genom val vart fjärde år. I höstens församlingsval 20.11 väljs representanter för valperioden 2023–2026. Rösträtt har alla församlingsmedlemmar som har fyllt 16 år

2022-09-08 09:21:00.0