Energisparande är små gärningar i vardagen

Esbo församlingar deltar i Energisparveckan och kampanjen Snäppet svalare.

Harri Heiskanen sitter i arbetskläder i en värmecentral intill rör och mätare.

Harri Heiskanen är sakkunnig i församlingarnas byggnads- och installationsteknik. Foto: Eija Harju

Esbo församlingar sänker inomhustemperaturen i sina utrymmen.

Den tionde oktober inleds Energisparveckan som i år får en mer omfattande längd. Kampanjen kommer att gälla hela uppvärmningssäsongen. Orsaken är Rysslands invasion i Ukraina, med påföljderna prisökning och problem med tillgång på energi.

I Esbo församlingar innebär energisparande konkreta handlingar, som omfattar hela personalen och personer som besöker församlingarnas lokaler.

Ledningsgruppen för Esbo församlingar har beslutat att sluta använda extra värmare i sina fastigheter. Dessutom justeras inomhustemperaturen till 18–21 grader på verksamhetsställena. Med de här besluten sparar församlingarna både pengar och energi.

I vinter kan man behöva en extra ylletröja också inomhus. Foto: Agneta Gestrin.

— Vi klarar oss bra i alla våra utrymmen även i fortsättningen om vi klär oss enligt vädret, konstaterar utvecklingschef Kerttuli Boucht, ordförande för miljögruppen i Esbo församlingar. — Församlingarna inbesparar cirka fem procent av uppvärmningskostnaderna, genom att sänka temperaturen med en grad, berättar Harri Heiskanen, sakkunnig i byggnads- och installationsteknik vid Esbo församlingars fastighetstjänster.

Det är också önskvärt att personalen släcker onödiga lampor i sina arbetsutrymmen och stänger av elapparater som inte behöver vara påkopplade.

En del kyrkor har redan energisnål belysning

I Esbo församlingars fastigheter har man bytt ut till mer energieffektiv belysning. Belysningen i Hagalunds kyrka har förnyats i samband med renoveringen av kyrkan.

Också takbelysningen i kyrksalen i Olars kyrka har nyligen förnyats till ledlampor. Förnyelse på övriga ställen är i planeringsskedet, men än så länge saknas beslut.

Energisnål belysning i Olars kyrka. Foto: Esbo församlingar —Tidigare slukade belysningen i Olars kyrksal nästan 17 kWh i timmen och nu ligger förbrukningen på 6,75 kWh, säger Harri Heiskanen.

Det finns också planer på att byta ut oljeuppvärmningen i kurscentralerna Hvittorp och Vällskog till geotermisk energi (jordvärme).

—Planen är klar för att förnya uppvärmningen i Hvittorp, men vi har ännu inte en entreprenör för uppdraget, konstaterar Harri Heiskanen.

Energisparveckan är en del av Esbo församlingars miljöprogram och ett bidrag till den riksomfattande kampanjen Snäppet svalare.

Målet med kampanjen Snäppet svalare är att få minst 75 procent av finländarna att spara energi och på längre sikt uppnå lägre energiförbrukning, helst permanent.

Snäppet svalare är en samarbetskampanj mellan Motiva, Energimyndigheten, Arbets- och näringsministeriet, Statsrådets kansli, Miljöministeriet och Sitra.

Läs mer om den nationella Energisparveckan 10–16.10.2022Öppna länk i ny flik

Snäppet svalare-kampanjsida (finska)Öppna länk i ny flik

2022-10-10 07:00:00.0