Esbo församlingar ger katastrofhjälp till dem som lider av matkrisen i Östafrika

Esbo församlingars gemensamma kyrkoråd beviljade i måndags 15 000 euro i katastrofbistånd till Östafrika. Hjälpen som förmedlas av Kyrkans Utlandshjälp omfattar mat, basförnödenheter, kontant bistånd, jordbruksförnödenheter, odlarutbildning och säkerställande av barnens skolgång.

medium_3M1A5080.jpg

Gaanugay IDP läger i Somalia. Foto: Mohamed Abdihakim Ali.

Livsmedelskrisen i Östafrika är allvarligare än någonsin. Till följd av fyra misslyckade regnperioder är torkan värre än tidigare i området. Situationen har förvärrats ytterligare av kriget i Ukraina, som har lett till att många spannmålsleveranser inte kommit fram. I och med prisstegringen har priserna på matvarorna stigit och vattnet är dyrare än någonsin. 37 miljoner människor i Östafrika lider av omedelbar brist på mat.

Världslivsmedelsprogrammet WFP varnade Somalia för hotande hungersnöd i slutet av året. Enligt de senaste uppskattningarna hotas nästan hälften av befolkningen av hungersnöd, cirka 7 miljoner av 16 miljoner människor. Enligt WFP lider 1,5 miljoner barn under 5 år av akut undernäring och över en miljon människor har tvingats lämna sina hem på grund av hungerskrisen.

Kyrkans Utlandshjälp stöder familjernas möjligheter att skaffa sig mat och utkomst i Somalia, Kenya, Sydsudan och Uganda. Familjerna får mathjälp och basförnödenheter. Dessutom får familjer bidrag i form av kontanter för att kunna skaffa läkemedel och matvaror. För att underlätta matproduktionen och försörjningen delar man också ut jordbruksförnödenheter och ordnar odlarutbilning för familjerna. Dessutom stöder Kyrkans Utlandshjälp familjernas försörjning för att garantera barnens skolgång.

I Esbo församlingars budget för 2022 har 80 000 euro reserverats för katastrofbistånd. Tidigare har 30 000 euro beviljats för att hjälpa offren för krisen i Ukraina via Kyrkans Utlandshjälp. Genom Finska Missionssällskapet har man hjälpt afghanska flyktingar med 15 000 euro och offer för översvämningar i Pakistan och Nepal med 20 000 euro. Alla som tar emot bidrag rapporterar också om hur medlen har använts.

2022-11-08 08:00:00.0