Fredsduvan motiv för församlingarnas julkalender

Inför advent utkommer församlingarna i huvudstadsregionen som vanligt med en julkalender till alla medlemshushåll. Den svenska kalendern medföljer som bilaga i Kyrkpressen vecka 47 medan den finska versionen delas ut med posten till alla hem.

hanna_riikka_heikkila_hemsidan750x500.jpg

Hanna-Riikka Heikkilä är illustratör till årets julkalender, som du snart kan hålla i din hand. Foto: Marjaana Malkamäki / Kirkko ja kaupunki.

Årets kalender pryds av en fredsduva som bär en grankvist i sin näbb. Bakom temat står illustratören Hanna-Riikka Heikkilä, också känd som mönsterdesigner för märket Papu Design.

– Jag ville göra en kalender som man gärna ställer fram där hemma och som inte är för traditionell eller kyrklig. Det slutade med en stor fågel, som också är ett bekant motiv från mina tidigare arbeten. I fågelbilden finns såväl vänlighet och sympati som naivitet. Den är en budbärare för godhet och hopp, säger Heikkilä.

För henne kändes uppdraget att illustrera julkalendern betydelsefullt. Heikkilä har inte tidigare illustrerat för kyrkan, men församlingarnas julkalender var ändå bekant från förut.

– Det är en underbar gest av kyrkan att ge en gåva som räcker en hel månad, en gåva som ger möjlighet att stanna upp inför det egna livet en liten stund varje dag.

– Jag ville göra kalenderns visuella utformning så lugn och avskalad som möjligt eftersom jultiden i övrigt är så stressig och full av press. Förhoppningsvis kan kalendern hjälpa oss att stanna upp en stund inför det allra viktigaste.

Andlig hållbarhet som livsstil

I varje kalenderlucka finns en kort text. De svenska texterna är skrivna av författaren och sjukhusprästen Katarina Gäddnäs.

– Jag ville försöka förmedla nåd i prestationskraven kring jul. Att julen är en gåva och möjlighet, att den skulle kunna vara mera avslappnad, handla mera om det inre än det yttre, säger Gäddnäs.

Hon skrev texterna redan i somras vid en sommarstuga i Mariehamns skärgård.

– På ett sätt är det lättare att få syn på vad julen betyder med lite distans. Gud blev människa, och vi är kallade att bli detsamma, mer mänskliga.

Vi talar mycket om hållbarhet och enligt Katarina Gäddnäs är det viktigt att också social hållbarhet och andlig hållbarhet ingår i en hållbar livsstil.

– Lever vi mer medvetet gällande vår ork och våra själsliga krafter så orkar vi också göra klokare val för miljön. Jag hoppas att läsaren skall få en varm hälsning med varje lucka som öppnas, kanske en utmaning eller en tanke som får en att stanna upp och förundras eller tänka efter.

De finska texterna är skrivna av bloggaren och influencern Karoliina Pentikäinen.

Författaren och sjukhusprästen Katarina Gäddnäs. Foto: Tinca Björke

Efterlängtad gåva inför julen

Helsingfors-, Esbo-, Vanda- och Grankullaförsamlingarnas adventsgåva till medlemmarna är redan en tradition. För sjunde året produceras papperskalendern som även kan följas via sociala medier. Kalendern riktar sig i första hand till vuxna men passar också för familjens minsta.

Församlingarnas julkalender samlar årligen stor läsarrespons. Ifjol fick kalendrarna tack för bland annat glädje och humorn i luckorna. Kalendern skapar också gemenskap. Man kan öppna luckorna tillsammans inom familjen, på jobbet, serviceboendet eller sociala medier.

Den svenska julkalendern trycks i 28 000 exemplar för huvudstadsregionens del och följer med Kyrkpressen som utkommer den 23.11.2022. Även de svenska församlingarna i Vasa och Åbo ger julkalendern i gåva till sina medlemmar. Den finska kalendern, som har en upplaga på 370 000, delas ut med posten direkt till hushållen inför advent. Kalendern trycks även i mindre upplaga på engelska.

Text: Nina Österholm

2022-11-16 13:24:00.0