Hjälp till Ukraina - församlingsrådet skänker 7 000 euro

es församlingsrådets donation till  ukraina kuh2022nyh.jpg

Församlingsrådet i Esbo svenska församling donerar medel till Ukraina.

Varje år har församlingsrådet en viss summa budgeterat för understöd. Bland tidigare års mottagare kan nämnas Mataskärstiftelsen i Esbo och Finska Missionssällskapets julinsamling.

I år går 7 000 euro till Ukraina-hjälp som ska förmedlas av Kyrkans Utlandshjälp, KUH. En aktör som har goda kontakter till samarbetspartners på lokalnivå. Vid ett tidigare välgörenhetsevenemang i höstas sade Erik Nyström, kommunikationschef vid KUH så här:

— Vi hade ett bra nätverk av pålitliga organisationer i Ukraina redan innan kriget och i dag har vi både egna kontor och egna anställda på plats, vilket gör att vi ser hela hjälpkedjan. Samtidigt är världen förstås alltid som den är och man måste hela tiden kritiskt utvärdera verksamheten.

Församlingsrådet var enhälligt i sitt beslut att skänka pengar till Ukraina-hjälp.

2022-12-08 10:28:42.0