Förbered dig på halka om du besöker gravgårdarna i Esbo i julhelgen

kellonummen hautausmaa 21122022 askoleinonen lukkari.jpg

Snötäcket på Klockarmalmens begravningsplats 21.12.2022 fotat av Asko Leinonen.

Iaktta försiktighet på gravgården och ta i beaktande att alla gångar inte sandas.

Många gör ett eller flera besök på gravgårdarna runtom i Esbo i julhelgen. När vädret snabbt har växlat från ymnigt snöfall och köld till blötsnö och regn blir det blixhalka.

Gångarna mellan gravkvarteren och gångvägar plogas och sandas, men vinterunderhållet omfattar inte gångarna i enskilda gravkvarter, förutom vid begravning.

Det är skäl att vara förberedd på halka om man besöker gravgården så som väderprognosen nu ser ut säger man på begravningstjänster i Esbo kyrkliga samfällighet, samtidigt som man rekommenderar att om möjligt ta på sig halkskydd för skor, broddar eller kängor med dubbar, när man besöker gravgården.

Trots regn och plusgrader finns det fortfarande mycket snö på gravarna och en del kyrkogårdsbesökare skottar snö för att komma fram till familjegraven.

- Det är skäl att hålla i minnet att snön inte ska skottas på intilliggande gravar. På så sätt behålls julfriden, säger man milt på begravningtjänsterna.

2022-12-21 14:05:00.0