Domen har fallit i stölden av presentkort i Espoonlahden seurakunta

Västra Nylands tingsrätt dömde tjuven till dagsböter för brottet som begicks 2019.

Den finska församlingen Espoonlahden seurakunta upptäckte i en intern utredning i årsskiftet 2019-2020 att presentkort till matvaruaffärer hade stulits. Presentkorten var ämnade att användas inom diakonins verksamhet och hjälp till klienter. Församlingen brottsanmälde stölden.

Västra Nylands tingsrätt dömde 9.2.2023 tjuven till 80 dagsböter. Dessutom ska den dömda ersätta beloppet av skadan (presentkortens totala värde) och betala 600 euro i utredningskostnader. Den dömda som vid tillfället arbetade som vaktmästare i församlingen stal presentkort till ett värde av 900 euro.

Den dömda är inte längre i Esbo kyrkliga samfällighets tjänst.

Efter att stölden uppdagades har församlingen ändrat praxis kring presentkort så liknande inte kan upprepas.

Domen har ännu inte vunnit laga kraft.

2023-02-13 16:08:00.0