Katastrofhjälp till jordbävningsoffer i Syrien

Esbo församlingar har beviljat 30 000 euro i bistånd till jordbävningsoffer i Syrien. Hjälpen kanaliseras via Kyrkans Utlandshjälp, som har arbetat i Syrien sedan 2017.

Syyria.jpg

Foto: Kyrkans Utlandshjälp

Jordbävningarna som började på morgonen måndagen den 6.2. 2023 har orsakat enorma skador i Turkiet och norra Syrien. Den första skalvet som hade en magnitud på 7,8 följdes av flera efterskalv som gjorde att byggnader rasade. Tiotusentals människor har dött och skadats. Människor har evakuerats från skadeområdena till tillfälliga skydd.

Lokala anställda vid Kyrkans Utlandshjälps landskontor har kartlagt skadorna av jordbävningarna i Aleppo, Hama, Idleb och Raqqa. Det är för närvarande kallt i området och på grund av risken för att byggnader rasar måste många som flytt jordbävningen nu vistas utomhus. I detta skede är det i synnerhet viktigt att förse jordbävningsoffren med sådana förnödenheter som hjälper dem att klara vintern.

I det första skedet kommer de anställda att dela ut filtar, madrasser, ficklampor, presenningar som skydd samt vinterkläder för barn och vuxna till 1 000 familjer, dvs. cirka 5 000 personer. Behovet av hjälp kartläggs ännu på andra områden som hör till landskontorets område. Efter akut nödhjälp strävar man efter att garantera barnen en så snabb och trygg återgång till utbildningen som möjligt

Esbo församlingar har i år reserverat 80 000 euro för katastrofhjälp. Det gemensamma kyrkorådet för Esbo församlingar fattade beslut om hjälpen vid sitt möte den 13 februari 2023. Användningen av hjälpen rapporteras till församlingarna enligt normal praxis.

2023-02-14 10:02:40.0