Esbos kyrkklockor ringer för Ukraina fredagen den 24 februari

Kyrkklockorna i Esbo ringer som stöd för Ukraina på årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina den 24.2.2023 vid klockan 12. I kyrkorna i Olars och Hagalund finns det samtidigt möjlighet att delta i en bönestund.

klockringningnyh.jpg

På fredag ljuder kyrkklockorna runtom i landet. Bild: Ev.luth. kyrkans mediebank.

Esbo församlingar förenar sig med den landsomfattande klockringningen som kyrkans biskopar har kallat församlingarna till. Den ortodoxa kyrkans ärkebiskop Leo har även uppmanat de ortodoxa församlingarna att vara med och visa sitt stöd.

Biskoparnas budskap på årsdagen av kriget:

”Rysslands olagliga anfall mot Ukraina fortsätter. Mängden lidande och människoliv som offrats är outhärdligt. Ukrainarna behöver all hjälp och stöd de kan få. Krigets konsekvenser sträcker sig långt och väcker oro även här i Finland. Vi behöver samhörighet och ömsesidig omsorg.”

I Olars och Hagalunds kyrkor inleder klockringningen klockan 12 bönestunder, där man ber för Ukraina och fred. I båda kyrkorna kan man också tända ljus som tecken på bön. Man kan också följa bönestunden i Hagalunds kyrka på webben.

I Olars kyrka hissas den ukrainska flaggan på årsdagen. Kyrkan erbjuder också samtalshjälp efter bönestunden fram till klockan 14.

- I kyrkan har man möjlighet att stilla sig eller prata med någon, beroende på vad man själv behöver. Vi bjuder in både ukrainare och finländare, berättar Markus Silvola, sekreterare för internationellt arbete.

Stödkonserter i en nära framtid

Markus Silvola tipsar också om kommande stödkonserter, vars intäkter skänks till förmån för ukrainarna.

I mars ordnas två konserter för ukrainarnas väl i Olars kyrka. Kören Candomino konserterar söndagen den 12 mars. En vecka senare, söndagen den 19 mars, får vi höra klassiskt och evergreens framförda av panflöjtisten Stefan Stanciu och Seele-kvartetten. Programintäkterna från Lukaspassionen som ljuder i Hagalunds kyrka den 2 april skänks också till Ukraina.

Alla församlingar i Finland ber för Ukraina och ukrainarna söndagen efter årsdagen och fortsättningsvis vid de därpå följande gudstjänsterna. Esbo församlingarnas stödevenemang och åtgärder har samlats på sidan Stöd i krisen i Ukraina (finska) och sidan Ukraina-hjälp, den världsvida kyrkanÖppna länk i ny flik Öppna länk i ny flik(svenska).

2023-02-21 09:00:00.0