Konst möjliggör dialog om åskådning - ”Att närma sig det mänskliga” i Helinä Rautavaara museet

Bildkonstnärerna Erno Enkenberg och Sini Pelkki har skapat konstverk som bygger på samarbete med småbarnspedagoger i Esbo och deras kollektiva tänkande.

En kvinna sitter med en uppslagen bok och läser eller tittar på bilder tillsammans med en pojke.

Erno Enkenbergs konstverk "Parenthood" övers. Föräldraskap

Hösten 2021 bjöd Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och studiecentralen Step in tio sakkunniga i småbarnspedagogik från Esbo församlingar och Esbo stad att delta i en ny arbetsmetod.

Konstverken handlar om debattkultur, religioner och åskådningar och livsfrågor som hör till mänskligheten. Erno Enkenbergs och Sini Pelkis verk tillkom med de tio småbarnspedagogernas tankar som grund. Utställningen, Att Närma sig det mänskliga öppnas i Helinä Rautavaara museet i Esbo 31.3.2023.

Utställningen lyfter fram religionsfrihetslagen i Finland som i år fyller 100 år och utställningen markerar religionen, samvetet och friheten till övertygelse, som mänsklig rättighet och grundläggande frihet.

Vid sidan om utställningen arrangeras workshops för olika målgrupper samt guidade visningar för barngrupper. Tillsammans erbjuder de olika delarnas innehåll en möjlighet till att fundera över åskådningspedagogik i olika miljöer.

Museichef Ilona Niinikangas säger om utställningen så här:

– Vi anser att det är viktigt att också småbarn lär sig förstå människor som tänker på annat sätt. Pedagogiken om åskådning är en viktig del i planen för småbarnspedagogik och i det viktiga arbetet stöder vi som museum fostrare. Det är fint att den här utställningen, som leder oss till mänsklighetens grundläggande frågor, finns här i Esbo centrum som har en mångfald av språk och åskådningar.

Kaisamari Hintikka, biskop för Esbo stift öppnar utställningen.

Utställningen är öppen för allmänheten 31.3–29.10.2023.
Helinä Rautavaara museum
Köpcentret Entresse, Brogatan 11
02770 Esbo

Fritt inträde!
Öppet ti 11–19, on 11–19, to 11–20, fr 11–19, lö 12–18, sö 12–16.

2023-03-21 10:19:00.0