Jukka Lehti blir ny kyrkoherde i Espoonlahden seurakunta

Jukka Lehti  med brunt hår, lite skägg och glasögon står leende med två blombuketter i handen.

Jukka Lehti valdes till ny kyrkoherde i den finska församlingen Espoonlahden seurakunta. Foto: Lauri Ilola

Församlingsrådet i den finska församlingen Espoonlahden seurakunta har valt Jukka Lehti till ny kyrkoherde.

Av 17 röster fick Jukka Lehti 12 röster och Tuomas Luoma 5 röster.

Lehti är född 1976. Han har arbetat som präst i Espoonlahden seurakunta sedan 2005 och sedan 2016 som administrativ kaplan. Lehti har ett flertal gånger vikarierat som kyrkoherde i församlingen.

Lehti är teologie magister till sin utbildning och han prästvigdes 2005.

Det fanns tre sökande till tjänsten som kyrkoherde. De sökande var förutom Lehti; Tuomas Luoma och Kirsi Muurimäki. Före valet har församlingsmedlemmarna haft möjlighet att bekanta sig med de sökande bl.a. i samband med de bönestunder som de sökande har hållit i kyrkan. Varje sökande fick också presentera sig själv på nätet. På församlingens nätsidor och i sociala medier har annonserats om möjligheterna att träffa de sökande.

Kyrkoherde Päivi Linnoinen från Tapiolan seurakunta var utsedd av domkapitlet att förbereda valet och leda framskridandet av valprocessen.

Domkapitlet i Esbo stift förordnar den nya kyrkoherden efter att valresultatet i församlingsrådet har vunnit laga kraft. Jukka Lehti inleder sin tjänst 1.9.2023, när nuvarande kyrkoherde Jouni Turtiainen går i pension 31.8.2023.

Espoonlahden seurakunta är en av sex församlingar i Esbo kyrkliga samfällighet. Församlingen har över 29 000 medlemmar och cirka 70 anställda.

2023-04-05 08:27:00.0