Välgörenhet på Jordens dag för att rädda Östersjön

Den 22 april firas Jordens dag runtom i världen. I Esbovikens kyrka arrangeras ett miljö- och återvinningsevenemang. En del av jippots intäkter skänks oavkortat till John Nurminen Stiftelsens arbete för att rädda Östersjön.

Måsar som flyger i en stor skock över blått hav och i horisonten syns land.

Foto: Pixabay

På Jordens dag förverkligar flera olika aktörer tillsammans en miljö- och återvinngsbetonad förmiddag i Esbovikens kyrka.

Det blir loppmarknad, kafe i matsvinnsstil, information om återvinning och sortering samt aktiviteter för familjens yngsta.

Försäljare kan hyra bord på loppmarknaden och hyrorna och förtjänsten som matsvinns-kaféet inbringar under dagen skänks oavkortat till John Nurminen Stiftelsens arbete för att skydda och rädda Östersjön.

- Dagens intäkter går särskilt till skyddet av Esbovikens stränder. När vi gör saker tillsammans och återvinner kan vi göra bra saker för stränderna i området, säger Katriina Vilkman från den finska församlingen Espoonlahden seurakunta och ansvarig organisatör för evenemanget.

Katriina Vilkman är organisatör för miljö- och återvinningsjippot i Esboviken. Foto: Esbo församlingar

Enligt Vilkman har det inte på åratal funnits evenemang med temat återvinning i Esboviken. Idéen kläcktes i församlingens miljögrupp. En av miljögruppens medlemmar är aktiv i Espoon ympäristöyhdistys Espyy, som är en lokalförening i Finlands naturskyddsförbund. Själv fascineras Vilkman av grundtanken; att medborgare gör något för jordens bästa.

- Vi måste ta hand och värna om skapelsen genom att verka tillsammans, konstaterar Vilkman.

Den enes skräp är den andres skatt

- Loppmarknaden på Jordens dag erbjuder en möjlighet till att saker och grejer som har blivit överlopps kan cirkulera. Under evenemanget finns också rikligt med information om hållbar utveckling, sortering och återvinning, säger Vilkman.

Förutom loppmarknaden och kaféet finns en hoppborg för barn, pyssel och musikprogram för familjens yngsta. Aktiviteterna för barn är gratis. Sin egen kunskap om återvinning kan man testa i en frågesport.

Hittills har 20 bord reserverats på loppmarknaden. Fler försäljare ryms med. Försäljningsbord kan reserveras per e-post till katriina.vilkman@evl.fi. Bordshyran är 10 euro och den kan betalas på plats och ställe kontant eller med bankkort.

Espoonlahden seurakunta arrangerar Jordens dag-evenemanget tillsammans med Espoon Latu, Espoon ympäristöyhdistys, John Nurminen Stiftelsen och Återvinningscentralens miljöutbildning / HRM.

Från Esbo svenska församling deltar anställda från diakonin och familjearbetet i evenemanget. Handarbetsgruppen Symamsellerna som arbetar för internationell diakoni och mission deltar med försäljning av handarbeten och hantverk.

”FN:s generalförsamling har deklarerat 22 april som internationell Moder Jord-dag, för att vi i vardagen ska minnas att leva i harmoni med naturen och så att nuvarande och kommande generationer har en rättvis möjlighet att leva ett balanserat liv på vår jord."
(Finlands FN-förbund, fri övers. från finska)

Jordens dag lö 22.4. kl. 10–13, Esbovikens kyrka, Skepparegatan 8, 02320 Esbo.

Jordens dag - lopptorg till förmån för att skydda Östersjön - Esbo församlingar (esboforsamlingar.fi)

Thu Apr 20 07:20:00 EEST 2023