Knutar? Det hjälper att prata - Kyrkans samtalstjänst har sommaröppet

Beredskap att lyssna finns också i semestertider.

Ett rep med en invecklad knop och texten Kyrkans samtalstjänst.

Knutar? Det hälper att prata till exempel med Kyrkans samtalstjänst. Foto: Kyrkans mediebank

Oberoende av dag så pratar någon på Kyrkans samtalstjänst gärna en stund med den som tar kontakt. Telefonsamtal tas emot alla dagar mellan klockan 20-23.00 på telefonnummer 0400 22 11 90.
Samtalsavgiften är vanlig lokal- eller mobilsamtalsavgift.

Om det känns lättare att skriva, så går också det bra. Den som kontaktar nätjouren får svar inom 1-2 dygn. (Formuläret har finsk text, men alla fält kan fyllas i på svenska.)

Ett tredje alternativ är chatten som är öppen helgfria måndagar-onsdagar kl. 19-21.

Längtar du efter någonting, du vet kanske inte vad? Önskar du en förändring i ditt liv eller behöver du bara få säga högt det du just nu tänker på.

Det är upp till var och en att avgöra när man vill ta kontakt, men Kyrkans samtalstjänst säger själv om sin verksamhet att man får berätta om sådant som känns jobbigt eller sådant som gjort en glad. Man kan prata om sådant som ingen annan lyssnar på och de som jobbar på Kyrkans samtalstjänst finns till för att lyssna. De har också tystnadsplikt och den som tar kontakt får vara anonym.

Till Kyrkans samtalstjänsts hemsida

2023-06-27 10:30:28.0