Grundrenoveringen av Vällskog gård har inletts – i fortsättningen värms hela lägercentrumet upp med jordvärme

En grundlig renovering av den gamla herrgårdsbyggnaden vid Vällskog lägercentrum har inletts. Lägercentrumet ägs av Esbo församlingar. Samtidigt byts hela områdets uppvärmningssystem ut mot jordvärme. Renoveringen av herrgården beräknas bli färdig före utgången av 2024.

Vällskåg gård

Vällskog gård är cirka 90 år gammal och fasaden repareras så att dess utseende inte förändras. Foto Teemu Rantala

I renoveringen förnyas hustekniken och nödvändiga reparationer görs både på utsidan och inomhus. På grund av byggnadens kulturhistoriska betydelse renoveras fasaden så att dess utseende inte förändras.

Förutom renovering och reparationer görs små ändringar i lokalerna inomhus för att effektivisera användningen av dem. Trädelarna i byggnadens fönster renoveras och glasrutorna förnyas så att de motsvarar dagens krav. Ytor och möbler i sanitetsutrymmena uppdateras också. Ventilationen förbättras avsevärt. Alla reparationsåtgärder fokuserar på att säkerställa en god inneluft i framtiden.

Projektutvecklingsingenjör Teemu Rantala berättar att herrgårdsområdet kommer att vara en byggplats fram till hösten 2024.

– Vi strävar efter att sköta byggplatstrafiken så att den medför så lite olägenheter som möjligt för den övriga verksamheten på området. Huvudbyggnaden på lägercentrum, Väentupa, fungerar i huvudsak normalt.

Samtidigt byts hela områdets uppvärmningssystem från pellet- och oljeuppvärmning till jordvärme. Borrningsarbetena för det nya systemet blir färdiga under 2023. Även i Hvittorps läger- och kursgård ökas jordvärmekapaciteten. Esbo församlingar har som mål att de fastigheter som i fortsättningen används av församlingarna ska vara koldioxidneutrala senast 2030.

Vällskog gårds inkvarterings- och undervisningsutrymmen är viktiga i synnerhet när det gäller att ordna skriftskolläger, men byggnaden betjänar också den övriga lägerverksamheten väl. Gården har också varit en populär plats för tysta retreater.  Efter reparationerna finns det i herrgården utrymmen för grupper på 40 personer.

Vällskog gård, som byggdes på 1930-talet, ligger intill Noux i norra Esbo. Gården ägs av Esbo kyrkliga samfällighet sedan 1981. Lägerverksamheten inleddes i karaktärsbyggnaden och år 1984 färdigställdes utrymmena i den s.k. Väentupa i den gamla ladugården. Byggnaderna på området har renoverats i olika skeden.

Förutom Vällskog lägercentrum använder den kyrkliga samfälligheten Hvittorps läger- och kursgård i Kyrkslätt.

2023-07-19 08:00:00.0