De gamlas vecka 2023: Gå ut tillsammans!

Gör ett nummer av åldern, är temat i den riksomfattande de gamlas vecka 1-8.10.

En äldre kvinna med grått hår, röd basker och käpp ler mot en yngre kvinna i gul kappa. Kvinnorna går i arm...

Veckan inleds med de gamlas dag på söndag 1.10 då huvudfesten hålls i Idensalmi.

Centralförbundet för de gamlas väl r.f uppmuntrar olika aktörer att fira veckan runt om i landet. Den nationella dagen: Gå ut med den äldre, infaller på torsdag 5.10.

Esbo församlingar deltar med program.

Esbo församlingar uppmärksammar de gamlas vecka i de grupper som träffas regelbundet varje vecka i församlingsverksamheten. Särskild synlighet får veckan i Esbo svenska församling och i de finska församlingarna; Espoonlahti, Olari och Tapiola som alla ordnar gemensamt program.

– Ensamhet är en stor utmaning i hela samhället, också bland äldre, säger diakoniarbetare Meri Kalanti i finska Olarin seurakunta.

– Enligt forskning syns ensamhet i människans hjärna på samma sätt som fysisk smärta, så vi talar om en svår uppgift, fortsätter Kalanti.

Olarin seurakunta utamanar äldre att gå ut och röra på sig och som avslutning äta lunch i kyrkan. Möjlighet till gemensam promenad blir det torsdag 5.10 med start kl. 11 på innergården till Olars kyrka. Lunchen som kostar 4 € per person serveras i kyrkan kl. 12-13.

– Att röra på sig gör gott både för människans fysiska och psykiska hälsa. Därför uppmuntras människor under den här veckan att röra på sig på egen hand eller tillsammans. Också att söka upp och ta ut sådana äldre som inte längre på egen hand klarar av eller vågar gå ut, om de inte får hjälp av en kompis, säger Kalanti.

Esbo svenska församling ordnar ett Roll in-evenemang för seniorer i Esbovikens kyrka torsdag 28.9 kl. 13. Det blir allsång tillsammans, där församlingens kantor medverkar och kaffe och tårta.

Finska Espoonlahden seurakunta ordnar allsång på finska, torsdag 5.10 i biblioteket i köpcentret Lippulaiva med början kl. 13. Följande dag på fredag uppmanar församlingen till att gå ut med en äldre granne, vän eller släkting och sen avsluta promenaden med kaffe och tårta kl. 12-15 i Esbovikens kyrka.

I Hagalund finns möjlighet till att promenera i grupp torsdag 5.10 med start framför kafé Valo kl. 11. Möjlighet till att åka riksha mellan kl. 11-13. Sopplunch och kaffe med tårta serveras kl. 11.30-13.30 till priset 5€ för två personer. Finska Tapiolan seurakunta ordnar också en liten pilgrimsfärd i Hagalunds urnlund tillsammans med Marianne Tiihonen.

Kaffepannan är varm i finska Espoon tuomiokirkkoseurakunta. I kapellet Aurora serveras kaffe och bulle till alla som besöker kapellet må-to kl.10-14, då Café Aurora är öppet.

Också i Gröndals kapell bjuds på kaffe och efterrätt, efter den sedvanliga kapellunchen på tisdag kl. 11-13. Likaså i Södrik kapell bjuds det på kaffe och något sött i samband med kapellunchen på tisdag kl. 12-13. Kaffe och sött också för den som inte deltar i kapellunchen.

Centralförbundet för de gamlas väl

Äldreinstitutet - gå ut med den äldre här hittas en handbok för att bli promenadkompis

Wed Sep 27 16:54:00 EEST 2023