24 år av rättvisemärkta produkter i Finland: "Jag köper rättvisemärkt, när det är möjligt", säger Esbo svenska församlings övervaktmästare

Den här veckan är det veckan för rättvis handel. Ett begrepp som blev bekant för finländska konsumenter i slutet av 1990-talet.

En man står i ett storkök och håller leende upp en broschyr med rättvis handel logotyp och text.

Tommi Hartikainen köper rättvisemärkt för Esbo svenska församling. Foto: Agneta Gestrin

De första rättvisemärkta produkterna kom till salu 1999 i Finland. Kaffe och bananer är troligtvis de mest kända varorna, men i dag kan man köpa över 1700 olika rättvisemärkta produkter i Finland.

I Esbo svenska församling är det rättvisemärkta med i vardagen. Övervaktmästare Tommi Hartikainen är den som gör inköp för olika ändamål.

– Jag köper alla livsmedel vi använder vid tillställningar i Olars kyrka och också det som används vid tillställningar i Esbo domkyrkas församlingsgård.

Fakta: Rättvis handel

– en internationell certifiering av råvaror som odlas i länder med utbredd fattigdom
– varan är producerad med hänsyn till högt ställda sociala, ekonomiska och miljömässiga krav
– producenten / odlaren får ett garantipris (skyddar mot svängningar i världshandeln)
– andelslag och anställda på stora jordbruk får ett s.k. extra tillägg (sporrar odlare till att bilda andelslag)
– gagnar småbrukare och anställda på stora jordbruk i utvecklingsländer
– över 1.9 miljoner odlare och anställda i producentländer

Källa: Rättvis handel rf, reilukauppa.fi

Senast när kyrkkaffe serverades efter mässan var rosorna på kaffeborden rättvisemärkta, likaså kaffet och teet som kokades.

– Ungefär en tredjedel av det som finns på bordet är produkter märkta med Rättvis handel-logo. Skulle jag få önska fler produkter så skulle jag önska att det fanns kaffebröd märkt Rättvis handel.

Foto: Agneta Gestrin

De typiska produkterna som Tommi Hartikainen handlar är kaffe och te, till exempel köper han in 25–30 kg kaffe i året. Övriga handelsvaror är vissa frukter, särskilt bananer, socker och honung, blommor till kaffe- och serveringsbord.

Förutom kyrkkaffe är det många tillställningar med servering under ett kyrkoår.

– Kyrkluncher, konfirmandverksamhetens möten och ungdomsverksamheten t.ex. grill & chill-kvällar och tillställningar för Gemensamt Ansvar, sorgegrupper och i samband med en del möten för de anställda och förtroendevalda, räknar Hartikainen upp.

– Alltid när det är möjligt att skaffa Rättvis handel-produkter gör jag det, Tommi Hartikainen

Det har noterats. Esbo svenska församling fick hederstiteln Rättvis handel-församling år 2014. Titeln beviljades som ett erkännande för den insats som församlingen har gjort för odlare i u-länder genom att förbinda sig att främja rättvis handel. Diplomet med hederstiteln hänger på väggen i Olars kyrka.

Diplomet Rättvis handel församling. Foto: Agneta Gestrin

Hur ser du att församlingarna kunde utöka användningen av Rättvis handel-produkter?

– Min uppfattning är att alla församlingar (i Esbo samfällighet) försöker köpa så mycket Rättvis handel-produkter som det är möjligt, säger Tommi Hartikainen.

Läs mer om rättvis handel på föreningens hemsidaÖppna länk i ny flik

2023-10-12 10:43:00.0