Sommarjobba i grönarbete? Nu rekryteras drygt 70 till begravningsplatserna

Styrka och kraft kombineras med kamratanda och sociala kontakter.

Fyra skottkärror i gult med krattor och verktyg intill gravarna på kyrkans begravningsplats.

Foto: Agneta Gestrin

Esbo kyrkliga samfällighet söker totalt 76 säsongsarbetare för sommaren 2024. Av sommarjobben inom grönarbete är 20 platser vikta för 16-17-åringar. Femtio platser är vikta för 18 år fyllda säsongsarbetare.

Ytterligare anställs en miljövårdsarbetare på visstid och fem säsongsarbetsledare för visstid.

Oklippta gräsmattor, oplanterade blommor på skötselgravar och ogjort underhållsarbete. Det skulle vara resultatet om inte säsongsarbetarna fanns. De möjliggör att gravgårdarna är välskötta och vackra, säger Vilhelmiina Renqvist, överträdgårdsmästare i Esbo kyrkliga samfällighet.

Hurdan är begravningsplatsen som arbetsplats?

Den är fysiskt tung men rik på sociala kontakter. En stor arbetsgemenskap med människor i olika åldrar. Helt nya och säsongsarbetare som varit med förr. Säkert får man nya vänner och kanske man inte behöver gå till gymet efter arbetsdagen. En annorlunda arbetsmiljö och säkert en oförglömlig sommar, säger Renqvist.

Vilka färdigheter får en sommarjobbare för framtiden?

— Sommarjobbet ger färdigheter i att samarbeta, beakta andra, följa arbetslivets regler och sätta värde på den egna insatsen, räknar Renqvist upp.

Till Kapellets, Klockarmalmens och Kyrkans begravningsplatser anställs 20 16-17-åringar, för ett fyra veckor långt arbetsförhållande. Grönarbetet omfattar allmän skötsel av gravarna och gravgården; t.ex. gräsklippning, blomskötsel, ogräsrensning. Arbetet börjar  i juni-juli 2024. Ansökningen pågår till och med 11.2

Info och e-ansökning via kyrkans rekryportal - ansökan kan fyllas i på svenska:

Kesätyöntekijöitä (16-17 v.) Espoon hautausmaille - Espoon seurakuntayhtymä - KirkkoRekryÖppna länk i ny flik

Till  Kapellets, Klockarmalmens och Kyrkans begravningsplatser anställs 50 säsongsarbetare för viss tid, inom grönarbete. Också här omfattar grönarbetet allmän skötsel av gravarna och gravgården, men det mest omfattande arbetet är att återställa och sköta de privata gravar som sköts av gravgårdsfonden och den kyrkliga samfälligheten. Arbetet börjar i april-juni 2024. Ansökningen pågår till och med 11.2.

Info och e-ansökning via kyrkans rekryportal - ansökan kan fyllas i på svenska:

Kausityöntekijöitä Espoon hautausmaille - Espoon seurakuntayhtymä - KirkkoRekryÖppna länk i ny flik

Läs mer / hitta Esbo församlingars begravningsplatserÖppna länk i ny flik

Tilläggsuppgifter om alla sommarjobb/säsongsarbeten ger arbetsledare för begravningsväsendet Sirpa Lehtinen tfn 09 80502356 vardagar mellan kl.13–14.

Mer info och elektronisk ansökning på kyrkans rekry-portal: www.kirkkorekry.fiÖppna länk i ny flik

2024-01-18 11:09:00.0