Esbo församlingars småbarnspedagoger fick pris för konstsamarbete

Prismotiveringen är att de workshoppar som arrangerades vid fjolårets konstutställning "Att närma sig det mänskliga", i Helinä Rautavaara museet främjade dialogen om åskådning.

Fyra kvinnor står leende framför en bokhylla och håller upp prisdiplom.

Jaana Luumi, Esbo stad (tv) Seija Hatakka, Leppävaaran seurakunta, Marja Malvaranta, Espoon tuomiokirkkoseurakunta och Tiina Hänninen, Esbo kyrkliga samfällighet. Foto: Katja Kangas

Den första veckan i februari firas FNs interreligiösa harmonivecka.Öppna länk i ny flik En vecka då det ordnas evenemang som främjar dialog mellan olika religioner och åskådningar.

Det är just en sådan verksamhet som småbarnspedagoger från Esbo stad och Esbo församlingar samarbetade kring under fjolåret, när de i samband med konstutställningen "Att närma sig det mänskliga" erbjöd workshoppar för olika målgrupper, samt guidade visningar för barngrupper.

Konstutställningen med konstverk av bildkonstnärerna Erno Enkenberg och Sini Pelkki hölls i Helinä Rautavaara museet i köpcentret Entresse i Esbo centrum. Konstverken byggde på småbarnspedagogernas kollektiva tänkande.

Tillsammans erbjöd utställningens innehåll; konst och workshoppar en möjlighet till att fundera över åskådningspedagogik i olika miljöer.

Småbarnspedagogerna får motta erkännadet för sin insats av FOKUS rf.  som är en riksomfattande medborgarorganisation, som arbetar för att främja växelverkan mellan olika kulturer, religioner och åskådningar med hjälp av konst, vetenskap och fostran.

FOKUS rf. belönar varje år en aktör som lyfter fram nya sätt att agera och tänka, samt stärker dialogen om åskådning och ökar den ömsesidiga förståelsen.

Erno Enkenbergs konstverk "Parenthood" övers. Föräldraskap

Samarbetets syfte och mål

Genom processen med "Att närma sig det mänskliga" ville man stärka färdigheterna att möta andra, förstå olika tankesätt och lära sig att diskutera på ett öppet sätt som strävar till förståelse.

– Kyrkostyrelsen, Step-opintokeskus och Centret för konstfrämjande Taike inbjöd fostran och småbarnspedagogiken i Esbo församlingar och Esbo stad att främja konst och pedagogiken om åskådning.  Vi tog bägge öppet emot erbjudandet, för vi hade ju redan ett mångsidigt och brett samarbete, säger Tiina Hänninen, sakkunnig i fostran inom Esbo kyrkliga samfällighet.

I workshopparna deltog sammanlagt tio av stadens och församlingarnas småbarnspedagoger.  Från Leppävaaran seurakunta Seija Hatakka, från Espoon tuomiokirkkoseurakunta Kirsi Kanerva och från Espoon tuomiokirkkoseurakunta också prästen Marja Malvaranta.

– Projektet stärkte att mötas jämlikt och lyssna med djup. Taikes metod att se genom konst (på finska taiteen läpi katsomisen menetelmä) resulterade i väldigt många nya frågor och öppnade lås i attityder och genom det föddes oanade möjligheter. För småbarnspedagogerna var det en unik upplevelse; det öppnade lås och förändrade de egna synsätten till det mer positiva om vi ser det ur dialog om åskådnings-perspektivet, säger Tiina Hänninen.

Fri Feb 02 09:46:00 EET 2024