Församlingarna stöder då man ordnar dopfest

Pressmeddelande. Publicerad: 24.09.2020, 16:24
Kyrklig tidningstjänst

Dop är en viktig familjetillställning och samtidigt det lilla barnets första fest. Barnets familj och närkrets samlas till en minnesvärd fest för att tillsammans välsigna barnet, önska det gott och välkomna det in i Guds gemenskap.

De ovanliga förhållanden vi levt under sedan coronaviruset började spridas har skapat förvirring hos dem som ordnat dopfester. Församlingarna runt om i Finland stöder familjerna som ordnar dop och följer också noga med myndigheternas rekommendationer och anvisningar.

Till exempel far- och morföräldrar eller andra som hör till en riskgrupp kan delta i dopfesten på distans om man så önskar. Prästerna har i dagens läge mycket erfarenhet av att ordna distansfester och ändå hålla kvar feststämningen.

Ett gemensamt dopevenemang kan vara ett behändigt alternativ för familjen

På olika håll i Finland ordnar församlingar en eller två gånger i året dopevenemang som familjer är välkomna att delta i för att döpa sitt barn. Församlingen ordnar en stämningsfull dopförrättning inklusive kaffe med dopp.

I höst ordnas dopevenemang på bland annat följande orter:

Det kan vara bra att höra sig för hos den egna församlingen om eventuella dopevenemang är på kommande.

Kyrkan deltar i Babydagen 25.9

Den sista fredagen i september ordnas den nationella Babydagen. I år infaller dagen 25 september. Dagens beskyddare är biskopen i Esbo Kaisamari Hintikka. Hon sänder sin hälsning till barnfamiljerna, lokala samarbetspartners och samhällets beslutsfattare via en videoÖppna länk i ny flik.

Man kan följa med en virtuell babydag Virtuaalinen Vauvan päivä - anna vauvan liikuttaa via Musikhusets Youtubekanal på fredag klockan 12-16.

Dagen innehåller lekar för bebisar och föräldrar men också information om tjänster för barnfamiljer och inlägg av experter. I sändningen medverkar bland andra Liisa Välilä som är sakkunnig i familjefrågor på Kyrkostyrelsen.

Också församlingar runt om i Finland medverkar i babydagen. Förutom virtuella träffar uppmärksammar man familjens minsta med olika arrangemang och evenemang.

Till exempel har frivilliga och Marthor i finska församlingen i Alberga i Esbo stickat yllesockor som man delar ut till familjer med bebisar. Utdelningen av sockor börjar klockan 10 på Viborgstorget vid köpcentret Sello.

Mera information:
sakkunnig, småbarnspedagogik och skola, Mirva Sandén, Kyrkostyrelsen, tfn 040 585 1357, mirva.sanden@evl.fi
sakkunnig Liisa Välilä, Kyrkostyrelsens enhet för fostran och familjefrågor, liisa.valila@evl.fiÖppna länk i ny flik, tfn 040 688 1567

dopet.fiÖppna länk i ny flik
fadder.fiÖppna länk i ny flik

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har knappt 4 miljoner medlemmar och är landets största religionssamfund. Kyrkan möter människor i vardag och vid fest, och lyfter fram kristna värderingar i den offentliga diskussionen.

Kyrklig tidningstjänstÖppna länk i ny flik förmedlar aktuell information om kyrkan till medierna och den stora allmänheten. Kyrkans webbplats finns på adressen evl.fi/svenskaÖppna länk i ny flik.

2020-09-25 09:30:00.0