Grundförbättringen av Gräsa urnlund är på slutrakan

Grundförbättringen av Gräsa urnlund invid Olars kyrka i Esbo inleddes under sommaren och beräknas bli klar i början av december i år. Också en stor del av planteringarna torde bli klara till dess, om vädret tillåter.

Grundförbättringen av Gräsa urnlund vid Olars kyrka torde slutföras i december 2020. Foto: Åke Jauhiainen.

Urnbegravningsplatsen har satts i stånd genom att byta ut växtunderlagen både på gravarna och på parkområdena. Under sommaren installerades bland annat ett automatiskt bevattningssystem.

Ny stenläggning gör det lättare att ta sig fram
Genom grundförbättringen får gångarna ett enhetligare utseende och det blir lättare att ta sig fram. Tidigare har en del av gångarna i urnlunden varit stenlagda med runda, kullerstensliknande gatstenar. Nu har stenarna bytts ut mot fyrkantiga små gatstenar med jämnare yta, som det är lättare att gå på.

Ännu återstår asfalteringen av huvudgångarna. Asfaltarbetena utförs sista vekan i oktober och första veckan i november.

- I november installeras också räcken som gör det lättare att röra sig på de brantaste ställena, berättar projektchefen Mika Heimala i Esbo kyrkliga samfällighet.

Nya perenner

Ruttna träd har också fällts i Gräsa. Under grundförbättringsprojektet har 7700 nya växter planterats på gravarna för att ersätta gamla växter i dåligt skick. Dessutom har vårtbjörkar, degbärsbuskar och sandkörsbär planterats på de allmänna områdena.

- Mångåriga växter, perenner, har planterats på gravarna, bland annat praktnäva, hybriddaglilja, skugg-gröna och gullgröna, berättar arbetsledare Miika Pietilä som representerar entreprenören VRJ Ympäristö.

Gräsa urnlund togs i bruk 1996. Arealen är 0,6 hektar.

Mer information: Mika Heimala, projektutvecklingsingenjör, 050 4326 897, mika.heimala@evl.fiÖppna länk i ny flik

En del av gångarna i Gräsa urnlund har fått ny stenläggning av små gatstenar med jämn yta.  Foto: Åke Jauhiainen.

Text: Eija Harju, översättning Sheila Liljeberg Elgert, Esbo kyrkliga samfällighets kommunikationstjänster.

2020-10-21 16:20:00.0