Rejäl handel-veckan 2020 pågår: I Esbo är alla församlingar rejäla

22.10.2020

Rejäl handel-veckan firas vecka 43 – i Esbo är alla församlingar Rejäl handel-församlingar.

Rejäl handels produkter, bland annat choklad. Foto: Shutterstock.

Församlingarna använder bland annat Rejäl handels kaffe, te, rörsocker och frukter. Foto: Shutterstock.

Esbo svenska församling godkändes som Rejäl handel-församling år 2014. Espoon tuomiokirkkoseurakunta och Olarin seurakunta var de första som fick certifikatet, det skedde redan 2007.

Under våren och hösten 2020 har nästan inga serveringar ordnats i församlingarna på grund av coronaviruset. I de församlingar där man ordnar kyrkkaffen gör man det så att man håller säkerhetsavstånd.

- Vi använder alltid Rejäl handels kaffe, te och rörsocker, och om det är möjligt också rejält producerad frukt, berättar husmor Merja Söderberg.

Rejäl handel är ett av kriterierna vid konkurrensutsättningen

Esbo kyrkliga samfällighet har konkurrensutsatt sina livsmedelsanskaffningar. Vid den senaste konkurrensutsättningen var nämndes bland kriterierna för produkterna i partihandelns urval Rejäl handel-märkning, miljömärkning och inhemsk produktion. Enligt det avtal som trädde i kraft under våren skaffas livsmedlen under de fyra följande åren från Kespro.

-    I avtalsleverantörens urval finns förutom Rejäl handels kaffe och te också rikligt med andra Rejäl handel-märkta varor, till exempel kakaopulver, bananer och apelsiner, berättar Eija Nylander, som leder Esbo församlingars läger-och kurscenterverksamhet.

I Rejäl handel-församlingarna syns det gemensamma ansvaret genom dagliga handlingar. Genom att gynna Rejäl handel-produkter garanterar församlingen en bättre utkomst för småbrukare i utvecklingsländerna och ger dem en möjlighet att fatta beslut som berör deras eget liv. Att använda Rejäl handels produkter är ansvarsfullt också med tanke på miljön.

Rejäl handel-församlingar i Esbo

(datumet då certifikatet beviljats inom parentes)
•    Esbo svenska församling (2.5.2014)
•    Espoon tuomiokirkkoseurakunta (27.6.2007)