Esbo församlingar erbjuder hjälp med att skaffa covidintyg

Esbo svenska församling, de finska församlingarna i Hagalund och Olars erbjuder hjälp med att skriva ut covidintyg eller ladda ned intyget digitalt till smarttelefon.

EUs logo och ett covidintyg fotograferat på en smarttelefonskärm.

Den som känner sig osäker eller inte klarar av det tekniska kring att skaffa sig ett covidintyg, kan nu få hjälp via församlingens diakoni.

Esbo svenska församling liksom två finska församlingar i Esbo erbjuder hjälp med att skriva ut covidintyg i pappersform eller ladda ned covidintyg till smarttelefon.

Behovet av att kunna uppvisa ett covidintyg har ökat i och med att strängare coronarestriktioner trädde i kraft 4.12 och gäller fram till årsskiftet.

I församlingarnas verksamhet har antalet sittplatser som är i bruk under högmässor minimerats till en tredjedel av det normala och vid konserter och allsång som till exempel när de vackraste julsångerna sjungs kontrolleras att alla besökare 16 år och äldre har ett covidintyg.

Boka tid för att få hjälp

För att församlingens diakoni konkret ska kunna hjälpa med att skaffa covidintyg behöver personen boka en tid för träff och ta med sig uppgifter för stark autentisering, det vill säga att personen kan bestyrka sin identitet med nätbankskoder.

Den som saknar nätbankskoder kan få hjälp via Esbo stad att få covidintyg hämtat ur Kantatjänsterna.

I Esbo svenska församling kan du som behöver hjälp med covidintyg kontakta vår ledande diakoniarbetare Taina Sandberg, taina.sandberg@evl.fi eller 040 547 1856.

2021-12-09 09:30:00.0