Esbo kyrkliga samfällighets musikstipendier finns nu att söka

Summorna är i regel mellan 1000 - 4000 euro och ansökningstiden löper ut den sista januari 2022.

Ung kvinna spelar violin med ett notställ framför sig och människor som promenerar förbi på gatan.

Foto:Pixabay

Esbo kyrkliga samfällighet vill stöda projekt som berikar och utvecklar den andliga musikverksamheten i Esbo. Det kan vara fråga om konsertverksamhet eller annan typ av musikaliska projekt. Esbo kyrkliga samfällighet vill stöda hela spektret av andlig musik, från äldre kyrkomusik till de nyaste formerna av andlig musik.

I understödsverksamheten värdesätts innovativitet, nätverkssamarbete, samt mångkulturellt och pedagogiskt innehåll. I regel är stipendierna på 1000 - 4000 euro. Förutsättningen för att understöd kan beviljas är att gemensamma kyrkofullmäktige på sitt möte i december 2021 godkänner de för ändamålet nödvändiga medlen.

Ansökningstiden går ut den 31 januari 2022. En rapport om användningen av stipendiet ska lämnas in före 30.6.2023.

Intresserad? - läs: Principerna för stipendierna för andligt musikarbete

Med hjälp av stipendierna för andligt musikarbete stöds musikaliska projekt som berikar och utvecklar andlig musikverksamhet i Esbo.

Inom ramen för understödsverksamheten

•  stöds såväl konsertverksamhet som andra typer av musikaliska projekt
  •  stöds hela spektret av andlig musik, från äldre kyrkomusik till de nyaste formerna av andlig musik
  •  värdesätts innovativitet och nätverkssamarbete
  •  värdesätts mångkulturellt och pedagogiskt innehåll
  •  beviljas i regel inte understöd för resor, utrustning för sökandegruppen (t.ex. kördräkter eller instrument), för inspelningar eller komposition
  •  stöds i första hand aktörer från Esbo och grupper som i huvudsak består av esbobor
  •  beviljas inte understöd för sådana aktörer inom musiksektorn som redan får finansiering inom ramen för Esbo församlingars anslag för musikarbete

Om sökande planerar att förverkliga sitt projekt i Esbo församlingars utrymmen bör man ha kommit överens om detta preliminärt med församlingen i fråga. Ett stipendium innebär inte automatiskt rätten att använda församlingarnas utrymmen.

Den som beviljas stipendium förbinder sig att rapportera om sin verksamhet.

Följande uppgifter ska fogas till stipendieansökan (gäller delvis enskilda sökande):

• information om medlemmarna i gruppen och deras hemort
  • verksamhets- och ekonomiplanen för understödsåret
  • den senaste verksamhetsberättelsen och det senaste bokslutet
  • uppgifter om sökandens bankförbindelse
  • övrigt material som stöder ansökan

Ansökningarna sänds till:

Esbo kyrkliga samfällighet
Registratorskontor
PB 200
02771 ESBO

eller elektroniskt: kirjaamo.espoo@evl.fi

Skriv ”Stipendier för andligt musikarbete” på kuvertet eller i e-postmeddelandets rubrik.

Förfrågningar om understödet besvaras av chefen för det gemensamma församlingsarbetet, Eero Jokela, tfn 09 8050 2590. E-postadress: eero.jokela@evl.fi

2021-12-15 17:04:00.0