Esbo församlingars nya skogsplan siktar på en kontinuerlig tillväxt av skogen

Asko Leinonen_33 ej lukkari.jpg

I Vällskog skyddades femtio hektar skog 2020. Foto: Esko Jämsä

Esbo kyrkliga samfällighets skogar i Esbo och Kyrkslätt har skötts på ett nytt sätt sedan början av februari. Målet är att skogarna i fortsättningen ska kunna förnya sig naturligt. Skogsplanen motsvarar principerna för skogsvård i församlingarnas nya miljösystem.

Skogsvård för kontinuerlig tillväxt innebär att de största träden avlägsnas från skogen och att det där sedan naturligt uppstår nya plantor.

- Målet är att det ständigt ska finnas träd i alla storlekar och åldrar i skogarna. För att uppnå detta krävs det tid, eftersom den kyrkliga samfällighetens skogar hittills har skötts så att åldern på trädbeståndet har varit jämnt, berättar Juha Ollila från Esbo kyrkliga samfällighets fastighetstjänster.

I skogsplanen förnyas skogar som är för täta genom gallring och till en liten del även genom luckhuggning. På båda sätten strävar man efter att skogen ska växa upp naturligt. I yngre skogar gallras antingen de största träden eller så avlägsnas träd från alla storleksklasser. I några områden är förutsättningarna för naturlig förnyelse svaga och därför har man ännu föreslagit kalhuggning, plantering och för en del även byte av trädslag. Avsikten är att lämna landskaps- och naturvårdsträd även i dessa områden.

För det område på 50 hektar som skyddades 2020 i Vällskog var det inte nödvändigt att göra upp en ny skogsplan. Esbo kyrkliga samfällighet har under åren 2004-2020 överlåtit sammanlagt cirka 195 hektar mark- och vattenområden till naturskyddsområden, varav 53,4 hektar fortfarande ägs av församlingarna.

Juha Ollila berättar att åtgärder enligt den nya planen genomförs denna vinter bl.a. i närheten av Klockarmalmens gravgård. I gamla tallbestånd görs plockhuggning och täta unga plantbestånd gallras.

Enligt kyrkolagen ska en kyrklig samfällighet som äger skog ha en gällande skogsplan. Esbo kyrkliga samfällighets skogsplan har gjorts upp av Eteläinen metsäreviiri Oy. I planen ingår skogsområden på sammanlagt 266 hektar i Esbo och Kyrkslätt. Planen för kontinuerlig tillväxt är också ekonomiskt lönsam. Skogsinkomsterna för 2020-2029 beräknas stiga med 35 000 euro, eftersom kostnaderna för skogsförnyelse minskar.

Gemensamma kyrkofullmäktige godkände skogsplanen i december 2021. Den stöder sig på Esbo församlingars miljösystem, enligt vilket den kyrkliga samfällighetens skogar sköts med metoder som är ekologiskt, kulturellt, socialt och ekonomiskt hållbara.

Tue Feb 15 11:33:27 EET 2022