Hjälp till Ukraina - Esbo församlingar ordnar insamling med sparbössor

De insamlade medlen distribueras till hjälpbehövande genom Kyrkans Utlandshjälp.

medium_lipaskerays_ukraina_08.jpg

Kyrkans Utlandshjälp och Esbo församlingar samarbetar till förmån för nödställda i Ukraina och närområdena.

Kriget i Ukraina innebär en humanitär katastrof och behovet av krishjälp ökar.

Esbo kyrkliga samfällighet ordnar en insamling med sparbössor på fredag 4.3. De insamlade medlen kanaliseras genom Kyrkans Utlandshjälp till hjälpbehövande. Kyrkans Utlandshjälp är en av de aktörer som är i gång med en hjälpaktion för människor i konfliktområdet Ukraina och dess närområden.

Nödhjälpen består av att trygga basbehoven hos dem som tvingats fly sitt hemland. De ska få förnödenheter som mat, varma filtar och sovsäckar, enligt Kyrkans Utlandshjälp. FNs flyktingorgan uppskattade i måndags att över en halv miljon ukrainare tagit sig över gränserna till grannländerna t.ex. Ungern och Polen.

Vill du hjälpa till som volontär i insamlingsarbetet?

Esbo svenska församling ordnar tillsammans med de fem finska församlingarna insamlingen. Vill du komma med som volontär och stå med en sparbössa i din hand på fredag så kontakta:

Taina Sandberg, taina.sandberg@evl.fi, 040 547 1856 (insamlingens koordinerare i Esbo svenska församling)

Kyrkofullmäktige diskuterar bidrag till Ukraina

Esbo kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkofullmäktige fattar på måndag 7.3 beslut om katastrofhjälp och ett hjälpbidrag på 30 000 euro till nödställda i kriget i Ukraina.

Bidrag till Kyrkans Utlandshjälp kan betalas in med bankgiro:

Nordea: FI33 1572 3000 5005 04, meddelande: Ukraina

Textmeddelande:

Skicka sms APU20 (20 €) eller APU50 (50 €) till nummer 16499

Mobilepay:

Donera med MobilePay till nummer 36263

Kyrkans Utlandshjälp samarbetar med partnerorganisationer inom ACT-alliance nätverket som är en världsvid samarbetsallians för kyrkliga biståndsorganisationer. ACT står för Action by Churches Together.  Kyrkans Utlandshjälps systerorganisation, ungerska Hungarian Interchurch Aid (HIA) har redan inlett utdelning av förnödenheter i västra Ukraina. HIA är också förberedd på att hjälpa människor på flykt från området.

Kyrkans Utlandshjälp bedömer läget konstant och följer med människornas behov av hjälp, för att bidrag och hjälpen på plats ska komma till de mest nödställda såväl i Ukraina som på andra ställen i Europa.

2022-03-02 16:27:28.0